Vanliga knäskydd kan orsaka allergi

Vi utsätts dagligen av en uppsjö av olika ämnen i produkter vi använder. De flesta av dem harmlösa i sig, men tillsammans med kroppens egna enzymer kan allergiframkallande reaktioner uppstå. Ett av dessa dolda hot är vanliga knäskydd i gummi, visar ny svensk forskning.

I Sverige lider omkring var femte vuxen av någon sorts kontaktallergi mot kemiska ämnen. Den vanligaste är överkänslighet mot nickel. En av de mer ovanliga, kanske på grund av svårigheten att diagnostisera, är allergi mot det syntetiska gummimaterialet Neopren.

Nu har svenska forskare funnit ett sätt som kan underlätta fastställningen av allergin. Kristin Samuelsson på Institutionen för kemi vid Göteborgs universitet förklarar.

– Difenyltiourea är ett ämne som används vid framställning av gummimaterial, bland annat neoprengummi som ingår i musmattor, våtdräkter, knäskydd och andra produkter som vi har tät och upprepad kontakt med. Difenyltiourea omvandlas till bland annat isotiocyanat när det appliceras på huden.

Eksem och andra hudbesvär

Då vi kommer i kontakt med ett material vi är känsliga mot så kan alltså kroppens enzymer bilda egna allergiframkallande reaktioner med eksem och andra hudbesvär som följd. En sådan grupp av reaktiva ämnen kallas för isotiocyanater.

Forskarna bakom studien vid Göteborgs universitet undersökte hur dessa allergena ämnen från gummiprodukter tas upp i hud och lymfkörtlar. Resultaten visar att de isotiocyanater som bildades var starkt allergiframkallande.

Baserat på resultaten i avhandlingen inleds nu en ny studie vid hudkliniken på Sahlgrenska universitetssjukhuset där man vid misstänkt allergi mot neoprengummi kommer att testa med de isotiocyanater som bildas.

Annelie Larsson