Gå direkt till innehållet

”Tillsammans gör vi journalistik få andra kan göra”

Under hösten publicerade SVT Nyheter ett flertal jobb om farliga vägar och kurvor som finns runtom i Sverige. Reportagen blev verklighet tack vare ett tätt samarbete mellan journalister på SVT Nyheter och systemutvecklare på SVT Produktion & Teknik som tillsammans kunde jobba på avancerade sätt med att analysera data. Inslagen fick stor uppmärksamhet och gick ända upp till infrastrukturministern i riksdagen.

Fredrik Stålnacke, systemutvecklare, Helena Bengtsson, datajournalist och Rickard Andersson, systemutvecklare står bakom dataanalysen som generade de uppmärksammade reportagen om farliga vägar i Sverige. Foto: Charlotta Lambertz/SVT

– Det är just kombinationen journalistisk kompetens och teknisk kompetens som gör att vi kan göra den här typen av jobb som vi aldrig hade klarat av att göra var för sig på egen hand. Jag skulle säga att vi ligger i den absoluta framkanten när det gäller den här typen av datajournalistik, säger Helena Bengtsson, datajournalist på SVT Nyheter.

Idé från Uppdrag granskning

Idén till reportagen kom ursprungligen från SVT:s Uppdrag granskning som i ett av sina reportage tittat närmare på en tragisk trafikolycka som inträffade i en kurva nära Masugnsbyn i Kiruna kommun i januari i år då sex schweiziska unga män omkom i en frontalkrock med en 90 ton tung malmbil.

En utredning som Sveriges Åkeriföretag gjort visade att kurvan där olyckan skedde är felutformad. Kombinationen av hur skarp en kurva är och hur mycket vägen lutar i sidled visar om det kan vara svårt att hålla bilen på vägen i den tillåtna hastigheten.

– Uppdrag granskning kontaktade oss för att höra om vi kunde hjälpa dem att titta på fler vägar och kurvor utöver den där olyckan skedde. I samband med att vi träffade en expert på vägområdet förstod jag att det fanns en hel databas hos Trafikverket med detaljerade uppgifter om Sveriges olika vägar, säger Helena Bengtsson.

Analys genom Trafikverkets databas

Datajournalist-teamet bestämde sig för att göra en större analys av uppgifterna i databasen för att göra en kartläggning av vägar i Sverige vars egenskaper i sig kan orsaka olyckor.

– Det rör sig om 2 600 mil väg, på vägavsnitt som saknar mitträcken eller annan mittseparation och tillåter en hastighet över 70 km/h och där det inträffat minst fem olyckor de senaste fem åren. Analysen visade också att det finns över 15 000 kurvor på Sveriges landsvägar som är byggda så att det är svårt för förare att klara av dem i den skyltade hastigheten, säger Rickard Andersson.

Han fortsätter:

– I grunden handlar det om att analysera stora mängder data för att göra det begripligt och överskådligt, säger Rickard Andersson, systemutvecklare på SVT.

Lokala reportage

Utöver att analyserna genererat reportage i Riksnyheterna så delar teamet också med sig av sina kunskaper till SVT:s lokala redaktioner.

– Vi skickade ett ”paket” med information till varje region i landet där vi ger en bakgrund till all data och listar alla aktuella vägar i deras område. Sedan kunde de välja om och i så fall vilka vägar de ville ta upp i sina reportage. Det genererade i minst ett reportage eller inslag per region. Både jag och Rickard tillbringade mycket tid med att hålla kontakt med de lokala redaktionerna. Jag gick igenom

och läste samtliga inslag och Rickard hjälpte redaktionerna att tolka data om det fanns frågetecken, säger Helena Bengtsson.

Stor uppmärksamhet

Reportagen som följde under hösten fick stor medial uppmärksamhet både lokalt och nationellt. Och diskussionen om de potentiellt farliga vägarna tog sig ända upp till infrastrukturministern i riksdagen.

– När vi gör sådant här och dessutom jobbar med både riksnyheter och lokala nyheter, quickshot-teamet med flera så gör vi journalistik som få andra kan göra. Det här var ett ämne som berörde en stor del av vår publik runt om i landet och vi fick mycket respons från vår publik, säger Helena Bengtsson.

Kan varandras styrkor

Datajournalist-teamet gjorde sina första gemensamma jobb i samband med valet 2010. De var bland annat med och tog fram den första Valkompassen, Valpejl, Skolpejl och Brottspejl.

– Från början var det lite av en kulturkrock mellan journalister och systemvetare, men nu har vi kommit över det. Vi har jobbat ihop så länge att vi kan varandras styrkor och personligheter där vi har en stor respekt för varandras kunskaper. Därför kan det också gå väldigt snabbt när vi gör saker ihop, säger Helena Bengtsson.

Organisatoriskt jobbar teamet på olika avdelningar på SVT.

– Ibland kan det vara lite knepigt att jobba ihop när man inte sitter ihop organisatoriskt. Men det är också just det som är vår styrka att vi är olika kompetenser från olika områden. Vi hoppas på en fortsättning med teamet för tillsammans gör vi unik journalistik, avslutar Helena Bengtsson.

Charlotta Lambertz

Läs även på SVT Nyheter

Så gjorde vi undersökningen om Sveriges osäkra kurvor 

Över 15 000 felbyggda kurvor på svenska vägar