Foto: Malin Hoelstad, Veronica Johansson /SvD/TT
Debattinlägg

”Vi har sedan länge arbetat med nya regler för elsparkcyklar”

”Stockholms stad har redan sedan förra hösten haft mycket tät dialog med både stadens jurister, elsparkcykelbolagen och med Polisen. Den typ av möten som Jan Valeskog efterfrågar i sin replik har alltså ägt rum för länge sedan”, skriver debattören.

Om debattören

Daniel Helldén
Trafikborgarråd (MP)

Åsikterna i inlägget är debattörens egna.

Det är uppskattat och bra att Socialdemokraterna genom Jan Valeskog ställer sig bakom de förslag på lagändringar som jag föreslagit både här på SVT Opinion och på DN Debatt.

Den politiska enigheten kan bidra till att infrastrukturminister Tomas Eneroth snabbar upp processen och ser till så att lagändringarna kommer på plats.

Det är också bra att vi är ense om att den bortforsling av elsparkcyklar som står trafikfarligt och trafikhindrande som nu ska ske är bra och rimlig.

En åtgärd som varit planerad sedan länge och som meddelades elsparkcykelbolagen redan för cirka tre veckor sedan, före dess att Valeskog föreslog denna åtgärd i media.

Vidare är det även välkommet att idén om att göra elsparkcyklarna tillståndspliktiga har fått ett brett politiskt stöd, även av Jan Valeskog.

Dessvärre utelämnar Valeskog en viktig pusselbit i sitt resonemang när han menar att det redan idag är fullt möjligt att göra detta.

Polisen är den myndighet som avgör vilka verksamheter som kräver tillstånd.

I frågan om elsparkcyklar har Polisen varit mycket tydliga gentemot Stockholms stad, och i sitt beslut angivit att de företag som ställer ut elsparkcyklar enligt deras mening ”inte kan anses falla in under ordningslagens regler i 3 kap ordningslagen”.

Polisen anser alltså inte att det finns lagrum för att kräva att elsparkcykelföretagen ska söka ett tillstånd för att få vara verksamma.

Det finns olika opinionsbildare som gjort egna tolkningar av lagstiftningen och det regulatoriska utrymmet, men ytterst är det Polisen som är tillståndsgivande myndighet.

Stockholm stad kan inte kreativt och ensidigt tillämpa lagen på något annat vis även om det skulle göra Jan Valeskog nöjd, då det är Polisens bedömning som har betydelse i sammanhanget.

Vilket också det hovrättsråd Valeskog hänvisar till konstaterar – ”Som jag bedömer det räcker det med att fråga Polismyndigheten. De bestämmer formellt om tillstånd” säger Kazimir Åberg (SvD 13 september). Det är alltså exakt detta Stockholms stad gjort – och fått nej.

Stockholms stad har redan sedan förra hösten haft mycket tät dialog med både stadens jurister, elsparkcykelbolagen och med Polisen. Den typ av möten som Jan Valeskog efterfrågar i sin replik har alltså ägt rum för länge sedan.

Att Polisen gett ett annat besked än det Jan Valeskog önskat är inte synonymt med att möten och kontakter inte skulle ha ägt rum.

Just för att Stockholms stad i nuläget har mycket begränsade möjligheter att reglera elsparkcyklarna enligt den bedömning som SKL, stadens jurister och Polisen gjort, så har avsiktsförklaringen behövts.

Det är inget juridiskt bindande dokument, men har ändå exempelvis bidragit till att elsparkcykelbolagen själva reglerat i apparna så att det inte går att parkera en elsparkcykel i Gamla stan eller köra snabbare än 6 km/h på Drottninggatan.

Det finns med andra ord ingen motsättning mellan att verka för att kommunerna ska få utökade möjligheter att reglera trafiken och att i dialog med företagen komma fram till gemensamma regler.

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.