Debattinlägg

”Varierad träning vinner i längden”

Publicerad
TRÄNING ·

”Skaderisken är stor för den som vill vara ute i löpspåret dagligen. Men med lite variation sänks den markant. Varför inte förespråka detta, Jonas Colting?”, skriver Robert Stasinski.

Hälsodebattören Jonas Colting, som jag under många år beundrat och sett som en inspirerande träningsförebild, gör med sin debattartikel på SVT Opinion dagens motionstränande en stor otjänst.

Colting ondgör sig över att många av oss, som inte har en lång bakgrund inom elitidrott likt Jonas Colting, inte klarar att ta tjuren vid hornen när de översvällda nyårslöftena ska infrias. Träningen uteblir eller stressas igenom, så långt har han rätt.

Då kanske jobb, familj, plugg eller sjukdom kommer emellan väljer många nu en träningsform som funkar med deras liv, exempelvis CrossFit, som har revolutionerat många människors syn på vad det innebär att bli vältränad och fysiskt mångsidig.

Många ser goda resultat och stor glädje med den här träningen. Men det är tydligen inte ok för Colting.

Trots att det finns en solid grund i modern idrottsforskning kring fördelar med högintensiva träningsprotokoll försöker Colting klanka ned på träningsformer han personligen bara verkar ogilla i största allmänhet.

CrossFit och styrkebaserad, högintensiv träning retar honom mest och han verkar bli ganska stressad av detta.

Högintensiva träningspass är enligt Colting kopplat till en intensiv och stressig livsstil, vilket är ju ren nonsens.

Intensiv träning och ett pass genomfört under stress är två fundamentalt olika saker, Colting verkar inte förstå detta.

Den högintensiva träningen verkar vid en jämförelse utklassa långdragen uthållighetsträng, i motsats vad Colting verkar tro.

Ett av många exempel på stöd för detta finns i dr Niklas Psilanders avhandling i idrottsfysiologiThe effect of different exercise regimens on mitochondrial biogenesis and performance”.

Högintensiv träning verkar enligt Psilander och andra forskare stimulera fler muskler i kroppen och på så vis öka energiomsättningen i kroppen.

En rad fysiska markörer förbättras signifikant även vid korta men intensiva pass.

Stora mängder uthållighetsträning som löpning däremot, verkar öka mängden arteriell plack, kronisk inflammation, förslitningsskador, öka mängden av stresshormonet kortisol och systemisk inflammation.

Skaderisken är alltså stor för den som vill vara ute i löpspåret dagligen. Men med lite variation sänks den markant. Varför inte förespråka detta Jonas Colting?

Variation och nyfikenhet är vad som vinner i längden, inte fingerpekande.

Mitt engagemang för att sprida kunskap om naturlig rörelse, tung träning och intensiva och korta träningspass som CrossFit, är i motsats till vad Colting tror ett sätt att få fler att vinna tid i just vardagen.

En hälsosam inställning för mig är att träna för att njuta av livet, inte nödvändigtvis att se träningen som dagens enda höjdpunkt. Alla älskar inte all träning, men det vore bra om alla kan älska någon sorts träning. Och hålla sig till den så mycket de klarar.

Men Colting tar sitt perspektiv och sin elitidrottskarriär som mall för hur andra bör se på träning, vilket blir arrogant och näsvist.

För alla som inte har träning som jobb är kanske 20 minuter per dag en fantastisk prestation och kanske det man klarar av.

Uppmuntra detta, ge inte folk dåligt samvete för att de inte hinner spendera tre timmar om dagen i bassängen eller löpspåret.

Intensiv styrketräning eller andra korta pass kan vara en superb lösning för många människor.

Det skapar nog bara mer stress att mata folk med desinformation om att uthållighetsträning är överlägsen, det är den definitivt inte.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.

Hälsa och träning

Mer i ämnet