Arkitektuppropets ordförande Sigvald Freylander. Bilden är ett montage. Foto: Arkitekturuppropet/SVT

Föreningen tror sig projicera synsätt och mynta språk

Publicerad

“Vi har en kille som sitter och är lite av ett fenomen när det gäller att skapa uppmärksamhet på nätet”, säger Arkitekturupprorets ordförande Sigvald Freylander med anledning av den opinionsbildning som “Sveriges fulaste stad” har åstadkommit.

Måndag den 22 oktober, det vill säga dagen då Borlänge korades till Sveriges fulaste stad, var föreningen Arkitekturupprorets mest intensiva mediedag någonsin, enligt ordförande Sigvald Freylander. 

- Vi har fått uppmärksamhet även tidigare under åren men vi ser att det eskalerar något alldeles väldigt, säger han.

”Bara en liten Facebook-grupp”

När ämnet togs upp i SVT:s Rapport samma dag sa programledaren att uppropet har fått oproportionerligt stor uppmärksamhet och det kan Sigvald Freylander förstå. 

– Vi är bara en liten Facebook-grupp, det är medierna som väljer att ta upp det.  

Vad tror du att medieuppmärksamheten beror på? 

– Jag tror att det beror på att vi är lite fräcka, helt enkelt. Vi sticker ut hakan i de här frågorna. Jag tror att det ligger uppdämt i samhället och sociala medier; det är en väldigt hätsk stämning just nu.

Lätt att ha en åsikt om

- Sen är det här ganska harmlöst att reagera på. Det handlar om byggnader och utseende, man behöver inte ge sig på personer.  

Det är lätt att ha en åsikt om det? 

– Ja. Alla lever bland byggnationen och kan man då få lite utlopp för sina känslor… Vi är en ventil för folk som gått med detta inom sig i decennier, kanske hela livet. 

Varför genomför ni sådana här omröstningar? 

– Vi gör detta för att vi brinner för frågan och vi använder den här formen för att vi har sett att det funkar.  

Ja, “Sveriges fulaste stad” är uppenbarligen en framgångsrik form av opinionsbildning, hur medveten är den? 

– Vi har en kille som sitter och är lite av ett fenomen när det gäller att skapa uppmärksamhet på nätet. Ingen förstår riktigt hur han gör men han har ett sätt att uttrycka sig och ett sätt att vräka ut grejerna som gör att det tar eld och att folk att haka på.

”Folk hakar på begreppen”

Ert medlemsantal har inte ökat nämnvärt men ändå når ni tillsynes fler. Vad beror det på? 

– Nu har det kanske nått viss mättnad men vi ser ändå att det kommer in folk när vi kör våra kampanjer. Efter varje nyhetsinslag ser vi att det rasslar in folk. 

– Det handlar om hundratals människor som vi har lärt ett nytt språk eller ett nytt synsätt. Vi kan se hur folk hakar på de här begreppen som vi skapat på temat. Inom en timme efter att vi hittat på ett nytt begrepp kan det hamna i en tidning på nätet.  

Vilka begrepp syftar du på? 

- Tråklådor, lådmodernism och sådana ord som vi har hittat på. Det fungerar som lackmuspapper; vi lägger ut en formulering som använder våra speciella begrepp och ser sen hur de direkt fångas upp. 

Varför blev det stor uppmärksamhet den här gången, tror du? 

– Det är Kejsarens nya kläder, det ser förjävligt ut överallt och vi får folk att upptäcka det. De har väl alltid sett det när vi pekar på det ser det ännu mer förjävligt ut i folks ögon.  

Har ni betalat för marknadsföring i sociala medier? 

– Nej, det har vi inte behövt.

Fotnot. Turerna kring utmärkelsen ”Sveriges fulaste stad” diskuterades i Opinion live, torsdag den 26 oktober. Medverkar gör bland andra arkitekten Gert Wingårdh och Arkitekturuppropets Jerker Söderlind.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer