Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Genrebild. Foto: SVT

”Kompromissa inte med svenskkunskaperna i förskolan”

OPINION · ”Låt oss vara tydliga – vi är inte emot att personer från andra länder, som har en adekvat utbildning och examen som förskollärare och som motsvarar en svensk examen, arbetar inom förskolan. Däremot vänder vi oss med kraft emot förslaget att inrätta ett snabbspår för nyanlända förskollärare”, skriver Stefan Jakobsson (SD) och Robert Stenkvist (SD).

Stefan Jakobsson
Riksdagsledamot i utbildningsutskottet och skolpolitisk talesperson (SD)
Robert Stenkvist
Riksdagsledamot i utbildningsutskottet (SD)

Det råder stor brist på utbildade förskollärare i Sverige. Enligt SCB:s arbetskraftsbarometer är förskollärare bland de yrken där störst andel arbetsgivare rapporterar brist på examinerade.

För att försöka råda bot på detta har regeringen tagit initiativ till att införa ett så kallat snabbspår.

Snabbspåret syftar till att nyanlända med examen och erfarenhet som förskollärare ska få den kompletterande utbildning som de behöver för att snabbare kunna etablera sig som förskollärare i Sverige. Bland annat i Stockholms stad har den rödgröna majoriteten aviserat att de ska införa ett sådant snabbspår.

Vi Sverigedemokrater förstår att behovet av förskollärare är stort och att det råder brist på utbildad personal i förskolor. Men vi stödjer inte förslag likt detta, som den politiska majoriteten presenterar med Socialdemokraterna i spetsen.

Låt oss vara tydliga – vi är inte emot att personer ifrån andra länder, som har en adekvat utbildning och examen som förskollärare och som motsvarar en svensk examen, arbetar inom förskolan.

Alla kompetenta förskollärare behövs. Däremot vänder vi oss med kraft emot förslaget att inrätta ett snabbspår för nyanlända förskollärare, detta av flera orsaker.

Det främsta skälet är att språkutvecklingen är oerhört viktigt för förskolebarn, den är i själva verket helt avgörande i just denna ålder. En bristfällig språkutveckling i denna ålder kan förmodligen aldrig tas igen helt i senare ålder.

Att då anställa, som det ju i förlängningen måste bli frågan om, nyanlända utan tillräckliga kunskaper i svenska språket är direkt olämpligt och riskerar att hämma barns språkutveckling.

Genom att snabbt försöka få ut nyanlända i förskolor riskerar man att kompromissa med kraven på språkkunskaper i svenska, något som vi inte kan acceptera.

Det är främst barn vars föräldrar inte talar svenska hemma som skulle drabbas av att förskollärarna inte talar god svenska, eftersom det är de som mest behöver svenska språkkunskaper.

Dessutom skiljer sig sannolikt den förskollärarutbildning som finns i de länder där nyanlända huvudsakligen kommer ifrån, avsevärt från den utbildning vi har i Norden.

En stor majoritet av riksdagens partier och andra större organisationer har tidigare påtalat hur viktigt det är med utbildad personal, både i skolan och i förskolan.

Vi ställer oss därför frågande till varför det i detta sammanhang inte är lika viktigt för regeringen att ha utbildad personal.

En annan aspekt är hur man kan lösa frågan om krav på registerutdrag från brottsregistret hos polisen som man tar för att få kännedom om vilka brott en person eventuellt har begått.

Att försäkra sig om att man inte anställer personer som exempelvis har begått sexualbrott och liknande är en mycket viktigt procedur vid anställning och även vid praktik i både skolor och förskolor.

Vi ser flera svårigheter att kunna kontrollera förskollärare som kommer ifrån andra länder. Har regeringen funderat på hur man ska kunna få registerutdrag ifrån deras hemländer? I vissa hemländer finns det troligen inte ens sådana register att tillgå.

Fort och fel har aldrig visat sig vara den rätta vägen. Att presentera paniklösningar istället för att bygga en långsiktig skolpolitik verkar vara denna regerings adelsmärke.

Vi vill inte kompromissa med förskollärarnas kunskaper i svenska och vi är därför helt emot förslaget med snabbspår för förskollärare.

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.