Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

När PISA-rapporten i dag presenteras får tyckandet om skolan helt oproportionerliga former, tycker läraren Catharina Landin. Foto: Henrik Montgomery/TT

”Låt oss slippa hålla andan på PISA-dagen”

PISA · ”Ge oss en skola där vi som jobbar inte behöver hålla andan inför PISA-dagens antågande. En skola att tycka om”, skriver läraren Catharina Landin.

Catharina Landin
SV/SO-lärare

Det finns få yrken som så många människor har så mycket åsikter om som läraryrket.

Jobbar man inom skola så vänjer man sig vid hur alla har tankar kring skolan, vare sig det är organisation, pedagogik eller rapporter som dryftas.

Personligen har jag en, enligt mig, rätt pragmatisk inställning till det hela; alla har gått i skolan, vilket gör att alla känner sig berättigade att uttala sig om både dess förtjänster och brister.

Problemet är dock att det sällan är lärarna som diskuterar lärarnas eller skolans roll och betydelse i samhället. Eller rättare sagt, det är sällan de som hörs.

Vi lärare lämnas oftast som åhörare för tyckande i olika former och nu är tiden på året som tyckandet om skolan får helt oproportionerliga former. Det är dags för PISA-rapporten.

De senaste åren har diskussionen kring svensk skola i mångt och mycket präglats av alarmerande PISA-rapporter.

Politiker, journalister, fackföreningar och professionella tyckare rasar kring förfallet i svenska skolan; kunskapsinflation, ”flumskola”, dålig lärarutblidning, listan kan göras lång.

För oss i skolan gäller det att hålla hårt i hatten för nu ska vi bedömas. Har vi skött oss? Har vår utbildning varit adekvat? Vilka ämneslärare är det som inte skött sig den här gången?

Vad kommer jag få för frågor nästa gång jag är på en middag eller liknande tillställning? Vad tycker jag om resultat X? Är det inte skrämmande hur lite barnen lär sig idag, vad gör du åt det?

Förmodligen resulterar PISA-rapporten i något lyft av något slag.

Jag personligen är trött på lösningar som ska hjälpa den svenska skolan att nå bättre resultat, men som egentligen bara är paniklösningar efter varje undersökning som visar på bristande kunskaper om det så är matematik, NO eller läsförståelse.

Ändrade lärarutbildningar, skärpta betygssystem, lärarlönelyft, läslyft, mattelyft. Ge oss ett lärarlyft värt namnet. Realistiska förutsättningar för att göra det vi kan bäst. Undervisa.

”Lärandet sker i samtalet mellan eleven och läraren” var det en klok pedagog som skrev.

Ge mig tid att samtala med mina elever. Låt någon annan laga kopiatorn, fylla på kaffemaskinen, organisera avslutningar och fixa fika.

Men viktigast av allt.

Vi blev lovade mindre mängd administrativa arbetsuppgifter. Jag vet inte det.

Pedagogiska utredningar, pedagogiska kartläggningar, dokumentation av anpassningar, utvärdering av anpassningar, olika typer av bedömningsmatriser, incidentrapporter, kränkningsanmälningar, uppföljning och utvärderingar av skolans dokument och planer.

Varje dag tillbringar jag timmar framför datorn med olika dokumentation som inte utvecklar min undervisning, som inte syftar till att få eleverna att se sitt lärande och sin utveckling, som inte kommer att ge ökade resultat i PISA-rapporterna.

Jag vill påstå att det är hög tid att lyssna på lärarna på riktigt.

Jag anser att lärarna har varit tydliga länge med vad vi ser som problem i vår skola. Vi vill undervisa.

Ge mig tid för att planera undervisningen så att alla mina elever kan nå sin fulla potential. När de behöver extra stöd för att nå ända fram, ge dem hjälp av kompetenta speciallärare.

Ge mig en läromedelsbudget så mina elever kan få  material att utgå ifrån, digitala verktyg så investeringarna i datorer kommer till sin rätt.

Många tycker mycket.

Kan vi inte stanna upp, andas, och göra upp en plan.

En plan där vi använder oss av våra erfarenheter, av vad vetenskaplig fakta säger, utvärderar PISA-rapporter och resultat av nationella prov, tittar på vad lärarna har att säga och så satsar vi på skolan i sin helhet.

En långsiktig plan med ett mål. En skola vi kan vara stolta över, en skola där vi lär oss för livet, en skola där kunskaper och lärande är i fokus.

En skola där vi som jobbar inte behöver hålla andan inför PISA-dagens antågande. En skola att tycka om.

Relaterat

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.

Läget i svenska skolan 2016

Mer i ämnet