Partierna är tydliga med att de vill få spinn i sociala medier, menar medieforskaren Marie Grusell. Foto: AP Photo, Björn Larsson Rosvall / TT

Medieforskaren: ”Moderaternas film är strategisk kommunikation”

Publicerad

Partierna strävar efter att röra upp känslor i sociala medier, menar medieforskaren Marie Grusell, som uppmuntrar folk att vara källkritiska till vad de delar. Journalisten Jack Werner tycker inte man kan kräva av gemene man att de ska vara politiska strateger.

I veckan stormade det kring Göteborgsmoderaternas valfilm som delades på Facebook. En gammal kampanjfilm började plötsligt spridas och anklagas av många kritiker för att vara rasistisk.

– Det här ligger helt i linje med partiernas övergripande strategier, sedan 2009 har de varit tydliga med att de vill få spinn och skapa svallvågor i så väl traditionella- som sociala medier. Man vill synas och få uppmärksamhet, säger Marie Grusell, medieforskare vid Göteborgs universitet.

Svenskarna är inte speciellt politiska av sig, generellt har vi det för bra ställt för det, tror Marie Grusell. Därför går åsikter om politiska budskap bättre än politiska budskap i sociala medier.

– Det är strategisk kommunikation. Man vill att inläggen ska få medial uppmärksamhet och sociala medier och traditionella medier är tätt sammankopplade.

Hampus Magnusson, moderat kommunalråd i Göteborg, är mycket nöjd med genomslaget, men förnekar att filmen klippts om för att reta upp kritikerna.

– Vi klippte om och gjorde en nylansering för att visa var kommer vi ifrån och vilka problem som måste lösas, säger han.

Ville ni reta upp folk?

– Absolut inte. Men det har tydligen retat upp proffstyckarna från vänstern på Stureplan. Ingen är gladare än jag att hela Sverige pratar om Moderaterna i Göteborg och Göteborgs problem, säger Hampus Magnusson (M) och tillägger att man gärna får kalla dem PR-genier.

– Jag vet inte när vi har haft ett sånt här genomslag förut. Men vi står för budskapet till 100 procent.

Medieforskaren Marie Grusell menar att sociala medier både har många goda och negativa egenskaper.

– Det är lätt hänt att det politiska samtalet blir polariserat. Antingen tycker man för eller emot, det lämnar inte mycket utrymme för gråskalor, säger hon.

På lång sikt finns det farhågor från forskarhåll att polariseringen i sociala medier kan ha negativ effekt på det politiska samtalet. Men i nuläget finns ingen forskning som visar att så är fallet.

För att inte riskera att spela den man kritiserar i händerna råder Marie Grusell den som vill dela ett inlägg i sociala medier att tänka efter innan och använda källkritik.

”Make Göteborg great again” verkar ha blivit Moderaternas slagord inför valet, skrev Jack Werner, frilansjournalist med fokus på sociala medier när han delade Göteborgsmoderaternas klipp på Twitter.

Han tycker inte att man kan kan kräva av gemene man att de ska vara strategiska när de använder sociala medier.

– Man reagerar på politiska budskap man inte håller med om och lyfter upp dem för att kunna kritisera dem. Det är helt logiskt. Jag förstår dem som använder resonemanget ”nyttig idiot” och säger att ”du ger bara gratisreklam till dina motståndare”, men jag har svårt att se hur en politisk diskussion skulle gå till utan att man berättar vad man vänder sig emot.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Opiinion live våren 2018

Mer i ämnet