”Almedalen är inte en särskilt bra arena för den som vill nå ut med sitt budskap – det mesta försvinner i bruset”, skriver Johan Gustafsson. Foto: Magnus Glans/Henrik Montgomery/TT
Debattinlägg

”Almedalen – för mycket skattepengar slösas bort”

Publicerad

”Allt för mycket skattepengar slösas bort, helt utan nytta för dem som betalar under den veckolånga firmafest som Almedalsveckan kommit att utvecklas till”, skriver Johan Gustafsson som är chef för Slöseriombudsmannen, ett sociala medier-konto som drivs av Skattebetalarnas Förening, en ideell medlemsorganisation som arbetar för lägre skatter.

Om debattören

Johan Gustafsson
Chef för Slöseriombudsmannen, Skattebetalarnas Förening

Åsikterna i inlägget är debattörens egna.

Almedalsveckan är över för den här gången och som vanligt slog årets politikervecka nya rekord. Exakt hur mycket Almedalsveckan kostar skattebetalarna är det ingen som vet, våra kommuner och myndigheter är alldeles för dåliga på att redovisa sina kostnader. Men en granskning som Skattebetalarnas förening gjort visar att notan för årets Almedalsvecka landar på minst 100 miljoner kronor för skattebetalarna.

Det är inte nödvändigtvis fel att kommuner, landsting och myndigheter medverkar under politikerveckan, men allt för mycket skattepengar slösas bort utan nytta för dem som betalar.

Almedalsveckan har vuxit exponentiellt de senaste åren. Bara sedan 2010 har antalet evenemang där skattebetalarna står för notan mer än tredubblats, till över 500. Men Almedalen är inte en särskilt bra arena för den som vill nå ut med sitt budskap – det mesta försvinner i bruset från de 4 300 officiella programpunkterna och över 40 000 besökarna.

Trots det envisas många kommuner och myndigheter att år efter år skicka stora delegationer till Visby med floskler de köpt av en PR-byrå utan att motivera hur det gynnar medborgarna.

Vi har fått vänja oss vid en uppseendeväckande nonchalans med skattebetalarnas pengar under Almedalsveckan. Förra året skickade Vallentuna 25 personer till Visby för att visa att kommunen är en ”global magnet”. Region Gävleborg fastnade i ett avtal om seminarielokaler som man inte fick användning för och skattebetalarna fick betala nästan en miljon för ingenting.

Några exempel från årets Almedalsvecka visar att det inte blivit bättre:

  • I Dalarna chartrade lokalpolitikerna ett eget plan för att slippa ta båt eller reguljärflyg till Visby. Notan för skattebetalarna landade på närmare 400 000 kronor.
     
  • Malmö anordnade ett mingel där hela poängen var att inte prata med någon. Eller som man skriver i Almedalsprogrammet ”ingenting ska sägas, göras eller presteras”.
     
  • Burlövs kommun bjöd in till seminarier om vikten av att äta frukost och expertens roll i framtiden. Skånes minsta kommun anordnade fler seminarier än storebror Malmö, som är nästan 20 gånger större.
     
  • Migrationsverket anordnade 20 evenemang om migration, bland annat ett på temat ”varför har vi så svårt att prata om migration?”. Har inte migrationsfrågan varit den mest omdebatterade under hela den här mandatperioden?
     
  • Slöseriombudsmannen har tidigare kritiserat att Polisen har över 200 kommunikatörer och köper PR-konsulter för mångmiljonbelopp varje år. Men de slet åtminstone med myndighetens medverkan i Visby. Polisen höll 27 evenemang och deltog i ytterligare 36. Inte konstigt att de inte har resurser att ta itu med brottsligheten.

Det är inte fel att offentliga aktörer medverkar under Almedalsveckan. Men det minsta man kan kräva är en redovisning av vad det kostar och en tydlig motivering av hur det gynnar medborgarna.

Allt för mycket skattepengar slösas bort helt utan nytta för dem som betalar under den veckolånga firmafest Almedalsveckan allt mer kommit att utvecklas till.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.

Val 2018 - #dinröst

Mer i ämnet