Svensk Handel uppmanar regeringen att modernisera regelverken som styr den internationella, digitala handeln.
Svensk Handel uppmanar regeringen att modernisera regelverken som styr den internationella, digitala handeln. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT & AP Photo/Matthias Schrader
Debattinlägg

”Handeln har inte råd att vänta”

Opinion ·

Om inte svenska politiker fokuserar på att stärka handelns internationella konkurrenskraft riskerar vi både arbetstillfällen i Sverige och att undermåliga produkter hamnar i händerna på svenska konsumenter, skriver Svensk Handels vd Karin Johansson.

Om debattören

Karin Johansson
Vd Svensk Handel

Åsikterna i inlägget är debattörens egna.

Dagens digitala konsument har snabbt blivit helt global. Med några svep på mobiltelefonen går det att jämföra och beställa varor från hela världen.

Det är en fantastisk utveckling som ger svenska handelsföretag enorma möjligheter att nå nya kundgrupper. Samtidigt är konkurrensen i handeln tuffare än någonsin.

För att svenska handlare även fortsättningsvis ska kunna vara internationellt konkurrenskraftiga krävs likvärdiga spelregler. Svensk Handel kräver därför att otidsenliga regelverk som direkt missgynnar svenska handlare tas bort.  

Internationell konkurrens och frihandel har tjänat Sverige väl. Svenska handelsföretag är vassa och vi har flera butikskoncept som blivit stora succéer runt om i världen.

Enbart i Sverige sysselsätter handeln en halv miljon människor och står för hela elva procent av skatteintäkterna. För att svenska handelsföretag ska fortsätta att stå sig starka i morgondagens digitala ekonomi behöver flera olika regler reformeras.

Svensk Handel uppmanar därför regeringen att arbeta för att modernisera de många regelverk som styr den internationella, digitala handeln. För att skapa likvärdiga konkurrensvillkor krävs att:

  • Moms ska betalas från första kronan. Kunden som köper leksaken i den svenska butiken betalar enbart i moms 25 procent mer än om leksaken köps från exempelvis Wish. Skillnaden beror på att butiker och e-handlare i Sverige betalar upp till 25 procent i moms medan deras konkurrenter från exempelvis Kina slipper undan momsbetalningen. Det innebär att den lavinartade ökningen av paket från Kina till stor del har varit helt momsbefriad.
     
  • Tullundantaget tas bort. Svenska handelsföretag tvingas idag konkurrera med utländska e-handelsaktörer som undantas tull om varuvärdet uppges vara under 1 500 kr. Denna typ av undantag gynnar utomeuropeiska företag och försvagar svenska aktörer och måste bort för att handeln ska konkurrera på lika villkor.
     
  • Kemikalieskatten slopas. En dator som säljs i Sverige blir 400 kr dyrare än om samma produkt beställs från företag utomlands som är undantagna från skatten. Kemikalieskatten på elektronik slår blint mot svenska företag och gynnar handlare som säljer till svenska konsumenter, men har sin verksamhet utanför Sveriges gränser.
     
  • Produktsäkerhetsreglerna blir likvärdiga. I Sverige och inom EU har vi många välmotiverade regler kring produktsäkerhet och producentansvar. Reglerna gäller alla företag som säljer varor till konsumenter i Sverige. När du till exempelvis köper en USB-laddare för 10 kronor, inklusive frakt från Kina, är produkten troligen inte testad mot svenska produktsäkerhetsregler. Det behövs hårdare kontroll från myndigheterna. Regler för att skydda konsumenterna ska gälla alla som säljer varor till svenska konsumenter.

Om inte svenska politiker fokuserar på att stärka handelns internationella konkurrenskraft riskerar vi både arbetstillfällen i Sverige och att undermåliga produkter hamnar i händerna på svenska konsumenter.

Med ovanstående åtgärder tas viktiga steg mot att ge svenska handelsföretag chans att fortsätta att vara internationellt konkurrenskraftiga. Men det krävs att regeringen agerar nu, utvecklingen går snabbt och företagen i handeln har inte råd att vänta.

Om SVT Opinion

Debattinlägget ovan är från SVT Opinion. Innehållet är debattörens egen uppfattning – inte SVT:s.