Sverige har blivit en symbol och ett slagträ i den inrikespolitiska debatten i USA både bland vänster- och högersympatisörer. Foto: J. Scott Applewhite / Henrik Holmberg / TT

Sverige laddad symbol i amerikansk inrikespolitik

Publicerad

James Pamment, docent i Strategisk kommunikation på Lunds universitet, är inte överraskad över att nyheten om misshandeln på en nattklubb i Malmö fick spridning internationellt. Inte för att den är så uppseendeväckande i sig – utan för att den passar in i en världsbild och en berättelse som är populär bland grupper som är röststarka på sociala medier.

Sverige har blivit en symbol och ett slagträ i den inrikespolitiska debatten i USA både bland vänster- och högersympatisörer. Vänstern beskriver Sverige som ett föregångsland, ett exempel på socialdemokrati som fungerar och med stark familjepolitik och sjukvård.

I invandringskritiska kretsar, beskrivs Sverige som ett land i förfall.

Handlar inte om Sverige
Det är den sistnämnda gruppen som sprider berättelser liknande den om misshandeln av Sophie Johansson.

– En nyhet fungerar bra när den passar in i en kritisk diskussion, i en större berättelse. Har du ett narrativ om att lagen inte fungerar i Sverige, att polisen inte kan göra sitt jobb, då blir en nyhet som kan exemplifiera det en bra story, säger James Pamment.

Han påpekar samtidigt att debatten inte alls handlar om Sverige egentligen, utan snarare om amerikansk inrikespolitik. Sverige används som en symbol, ett retoriskt redskap.

– När Trump gav sin kommentar om ”Last night in Sweden” var det många privatpersoner i USA som rättade honom på sociala medier. Men det gjorde de för att bevisa att Trump är en idiot – inte för att korrigera bilden av Sverige, säger James Pamment.

Få negativa till Sverige
Sju procent av USA:s befolkning är starkt negativ till Sverige, enligt en enkätundersökning gjord av Svenska institutet.

– De är inte så många, men de är duktiga på att förstärka sitt budskap så det verkar ibland som att de är 20 till 30 procent av befolkningen, säger James Pamment.

Hur kommer det sig att just Sverige fått den här symbolladdningen och inte andra länder med stor invandring?

– Jag tror att Sverige länge har varit framgångsrika med att kommunicera en lyckad bild, vilket gör att det väcker starka känslor när en grupp inom landet börjar säga något helt annat, säger James Pamment.

Mer positiv än negativ
Han beskriver en självförstärkande process där invandringskritiska grupper inom Sverige kommunicerar en bild av ett land i förfall och får gehör för det i likasinnade kretsar i bland annat USA.

När bilden får fäste i utlandet och sedan kommuniceras tillbaka – till exempel genom president Trumps kommentar om ”Last night in Sweden” – tar de svenska grupperna det som bekräftelse på att den verklighetsbilden stämmer.

Vilken bild av Sverige är mest utbredd totalt sett?

– Den positiva bilden är mycket starkare än den negativa. Det är en väldigt liten procentsats som är kritiska. De är duktiga på att sprida sitt budskap, men de är få, säger James Pamment.


Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Opinionsbildning på sociala medier

Mer i ämnet