-Det är konstigt som det kan bli, konstaterar Daniel Carlsson.
Han vet inget om rallyåret 2005. Peugeot, som han har kontrakt med, ska sluta tävla 2006. Daniel, som var värvad som framtidssatsning och den som skulle köra hem segrar åt fransmännen om en säsong eller två, riskerar att stå utan bil redan nu.
Finns det ingen framtid, så finns det ju heller ingen anledning att framtidssatsa, för fransmännen.
Henning Solberg däremot, som försökt göra karriär i skuggan av sin snabbe lillebror Petter, har klart med bil och sju VM-lopp nästa säsong.
Enligt norska telegrambyrån NTB kör Henning Solberg VM för Ford, med start i Svenska rallyt, samt sex grusrallyn senare under säsongen.
Norrmannen fick fram pengar så att han kunde fixa en styrning hos Ford. Enligt uppgift kan en sådan satsning kräva sponsorpengar på runt 15 miljoner kronor.
-Två gånger har man valt mig före Henning Solberg, säger Daniel Carlsson. Så var det hos Toyota och så var det hos Peugeot.
-Ändå är det han och inte jag som har bil nästa säsong.
Svensken hoppas få något form av framtidsbesked inom kort. Det är mindre än två månader kvar till det svenska VM-rallyt. Carlsson vet fortfarande inte om han ens får möjlighet att starta, än mindre i vilken bil det i så fall kan bli.
Daniel Carlsson är inte den ende som hamnat i vakuum efter Citroens och Peugeots oväntade besked om att man slutar tävla i rally-VM från 2006. Alla stall har ett eget ”drivhus” där man odlar sina framtidslöften i hopp om att de ska bli mästare så småningom. Så har det varit både hos Citroen och Peugeot, och vad som händer med de förarna nu är oklart.
TT