Via förarlicensen har de enbart en försäkring vid invaliditet. -För några år sedan försökte vi skapa en tilläg- gsförsäkring för skada. Intresset för den var så dåligt att försäkringsbo- laget inte ville fortsätta, säger Tony Olsson på förbundet till TT.
Det är därmed upp till förarna själva att teckna försäkring för ersättning vid skada, något försäkringsbolagen i Sverige är ointresserade av.
-Jag tycker det är för dåligt att vi förare inte får bättre hjälp i Sverige av klubbar och förbund, säger Mikael Max bror Peter Karlsson.
I England är reglerna annorlunda. Där finns olika former av försäkringar, både med fasta premier och premier som förarna betalar per match. -Det kostar mellan 10-20 000 kronor per säsong i England, men det är det värt, säger Peter Karlsson.
-Visst skulle det vara skönt om vi fick lite mer hjälp av klubbarna eller förbundet. När jag skadade mig fick jag lyckligtvis lite pengar från försäkringskassan också eftersom jag har ett jobb vid sidan, säger Vargarnas Niklas Klingberg.
Mikael Max våldsamma krasch i Målilla var ytterligare ett bevis för att speedway kan vara en riktigt farlig sport.
När skadan är ett faktum kommer nästa problem. Förarna kan inte teckna skadeförsäkringar i Sverige. De får heller inte hjälp av sitt förbund eller klubbarna.
De svenska speedwayförarna måste själva sköta sitt försäkringsskydd genom att till exempel försäkra sig i England.
Via sin förarlicens så har de enbart en försäkring vid invaliditet, som Svemo (Svenska motorcykelförbundet) jobbat fram.
-Försäkringar är svårt, säger Tony Olsson, handläggare på Svemo. Vårt förra avtal gick ut inför denna säsong och vi lade ut jobbet på nytt avtal via en försäkringsmäklare. Det är samma försäkring för alla aktiva inom Svemo. Vi kan inte sära på de olika grenarna.
-För några år sedan försökte vi skapa en tilläggsförsäkring för skada genom Svemo. Intresset för den var för dåligt så försäkringsbolaget var inte villigt att fortsätta, berättar Olsson vidare.
Värt att betala
I England, där många svenskar kör, är reglerna annorlunda. Där finns olika former av försäkringar, både med fasta premier och premier förarna betalar per match.
-Det kostar mellan 10-20 000 kronor per säsong i England, men det är det värt, säger Peter Karlsson, äldre bror till Mikael Max.
-Jag tycker det är för dåligt att vi förare inte får bättre hjälp i Sverige av klubbar och förbund, fortsätter Karlsson.
Vargarnas Niklas Klingberg bröt vadbenet i början av 2003 och missade hela den svenska säsongen. Han anser att försäkringar är komplicerat.
-Vi förare är dåliga på den biten, pratar mycket sällan med varandra om det. Visst skulle det vara skönt om vi fick lite mer hjälp av klubbarna eller förbundet. När jag skadade mig fick jag lyckligtvis lite pengar från försäkringskassan också eftersom jag har ett jobb vid sidan, säger han.
Förarnas ansvar
VMS Elits sportchef Bo Wireband tvingades själv sluta med speedway 1981 på grund av en allvarlig skada. Därefter har han många år som ledare bakom sig.
-Min försäkring gav mig inte mycket. Men jag tycker ändå det är upp till förarna att kalkylera med vissa skador eftersom det är en farlig sport. Jag vet att det är väldigt olika när det gäller försäkringar för förarna i vårt lag. Vissa har väldigt bra skydd, säger Wirebrand.
-När vår polack Krysztof Cegielski kraschade 2003 kostade det klubben uppåt en halv miljon för hans rehabilitering. Det var en kostnad vi hade sluppit med bättre försäkring, säger han vidare.
TT