Jätteavtal ger MFF en kvarts miljard

Uppdaterad
Publicerad

Malmö FF har skrivit ett långsiktigt samarbetsavtal med marknadsföringsföretaget IMG, tio plus tre år, värt minst en kvarts miljard kronor.

Avtalet sträcker sig till och med 2018 och det skall säkra driften av den planerade fotbollsarenan under tio år. Och öka klubbens intäkter många gånger.

Malmös nya arena som beräknas stå klar till säsongen 2009 är fundamentet för avtalet med IMG.

Tanken är att sälja loger och så kallade businessplatser till internationella aktörer som ” vill in på den skandinaviska marknaden och ha fotbollen som kommunikation”. I arenan skall det också bli artistuppträdanden och andra evenemang.

Rent praktiskt kommer Malmö FF:s marknadsförare att samarbeta med IMG:s under samma tak. Klubben kommer att flytta administrationen till en ny lokal och göra om nuvarande klubbhuset Kulan till en butik för MFF-prylar.

-Det är det längsta och största avtalet i svensk fotbolls historia, kanske i svensk idrottshistoria, säger MFF:s ordförande Bengt Madsen.

Från tröjreklam till miljonerna

Under den legendariske ordföranden Eric Persson var reklam bannlyst.

-Han drev hårt sin idé att kapitalister skulle hållas borta. Ingen reklam på tröjorna.

Bankdirektören Hans Cavalli-Björkmans tillträde som ordförande 1975 ändrade saker och ting.

-Cavalli såg till att vi fick ett företag att köpa reklamplats på tröjorna. Klubben fick 75 000 kronor för det.

1999 anställdes Hasse Borg som sportchef och marknadsförare. Nätverket, en samling av företag som stöttar MFF, växte fram.

-Första året hade vi intäkter på sju miljoner kronor. I år blir det cirka 35 miljoner, så redan nu är vi den förening som har mest intäkter i samarbete med näringslivet.

Steget ut i Europa

I skenet av det funderade klubben på nästa steg. Hur skulle det tas?

-Vi kände att vi inte skulle klara det själva. Men för två månader sedan kontaktade IMG oss. Nu har vi ett avtal som säkerställer att vi kan hantera den nya arenan de första tio åren. Dessutom får vi en stark grund att lyckas sportsligt. Vi säkerställer vår ekonomi för många år framåt och får in erfarenhet och kompetens att marknadsföra arenan och MFF internationellt.

Hur många miljoner avtalet innebär förblir en affärshemlighet.

-Men jag kan säga att ett engelskt företag värderade oss till 250 miljoner för ett tag sedan. Det avtal vi fått överstiger den summan.

IMG klassar MFF som klubben nummer ett i Skandinavien. I värderingen tas hänsyn till klubbens historia, varumärke, starka supporterstöd och framgångsrika sportsliga resultat. Men också infrastrukturen, Malmös läge en halvtimme från en internationell flygplats.

-Vi är övertygade om att vårt samarbete ger MFF en finansiell bas som gör det möjligt för klubben att ta steg ut i Europa, säger Martin Englund, vd i IMG Skandinavien, och tar ett exempel:

-När vi engagerade oss i den tyska klubben Köln så ökade intäkterna där fyra gånger, och vi sålde 2 000 businessplatser och 50 logeplatser.

TT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.