Genomgång: Partierna eniga om mer idrott i skolan

TT Nyhetsbyrån
Foto: TT Nyhetsbyrån
Majoriteten av riksdagspartierna är positiva till förslaget från idrottsprofiler om att införa mer idrott i skolan. Det enda parti som ställer sig frågande är Vänsterpartiet som i stället anser att fysisk rörelse bör integreras i alla skolämnen.

Som SVT Sport berättade i måndags genomförde 350 idrottsprofiler med anknytning till SOK ett offentligt upprop för att införa mer idrott i skolan.

I ett brev – som samtliga skrivit under – larmar idrottsprofilerna om riskerna med för lite fysisk aktivitet i grundskolan, 80 minuter idrott i veckan är inte tillräckligt. OS-guldmedaljören Stefan Holm föreslår att varje elev får rätt till en timmes idrott i skolan per dag. Ett förslag som riksdagspartierna har olika åsikter om.                  

SVT Sport har sökt utbildningsminister Jan Björklund (fp) för en kommentar, men hans pressekreterare hälsar att han inte är nåbar.

SVT Sport genomförde en enkät med samtliga partier och ställde de här tre frågorna:

1. Vad tycker ni om förslaget från SOK och idrottsprofilerna, om att införa mer idrott i skolan?

2. SOK vill se en timme idrott i skolan om dagen. Är det genomförbart?

3. Om ni fick utöka antalet timmar i valfritt ämne i skolan, vilket ämne väljer ni då?

 

V, Rosanna Dinamarca:

1. – Det är viktigt med mer fysisk rörelse men är inte säker på att det är just idrott som ämne som ska utökas, eftersom vi vet att det finns olika anledningar till att elever inte vill delta. I stället tycker vi att det behövs mer utrymme på skolan för spontanidrott men även att fysisk rörelse ska integreras i de ämne som finns. Bara för att man har samhällskunskap så behöver man inte sitta inomnhus vid bänkar, utan man kan integrera fysisk rörelse i det.

2. – Nej, man måste hinna med andra saker och därför tycker vi att det bör integreras i fler ämnen i stället.

3. – Jag tycker inte att det handlar om att utöka fler timmar, eftersom det finns en begränsning i skoldagens längd, utan i stället att man utnyttjar tiden bättre. Vi har för stora klasser i dag och lärarna har inte hinner med planeringen, så i stället för att utöka tiden så borde andra förändringar göras för att innehållet ska bli bättre. Vi vill att sex- och samlevnadsundervisningen ska integreras i fler ämnen och inte bara som en del av biologi, och även att genuspedagogik ska genomsyra alla ämnen.

 

S, Ibrahim Baylan:

1. – Det är för stillasittande idag och det har också visat sig att i de skolor där elverna rör mer på sig blir resultaten bättre. Om motionen ska ske i själva ämnet ”idrott och hälsa”, eller på annat sätt, det kan man vara öppen för och diskutera. Vi har själva föreslagit och motionerat till riksdagen att eleverna ska röra på sig och motionera varje dag. Vi har mycket teknik, hemma och i skolan och man sitter mycket. Risken är stor idag för en generation där hälsan påverkas negativt.

2. – Det är klart att det är genomförbart. Sen gäller det att komma åt eleverna på bäst sättet.

3. – Matematik och svenska behöver ökas, med tanke på resultaten. Men det är också jätteviktigt att ungdomarna rör mer på sig, så idrott och hälsa kan vara ett sådant ämne.

 

MP, Jabar Amin:

1. – Vi är positiva till tanken att utöka idrotten. Huruvida man ska göra det på det sätt som SOK föreslår handlar inte bara om antalet timmar i timplanen, man måste också titta på konsekvenserna, som skoldagens längd eller om det konkurrerar med andra ämnen. Kanske kan man utöka idrotten på andra sätt. Som att satsa på fritidshem, där många barn är. Förutsättningarna har blivit svåra på fritidshemen med färre fritidspedagoger och större grupper. Kanske kan man få in mer rörlighet där.

2. – Förslaget (från SOK) är radikalt eftersom det är en ökning av idrottstiden med 300 procent. Det måste man titta närmare på. Vi har inte lagt något förslag som innebär exakt antal timmar per dag som detta, men vi menar att idrotten är viktig och måste prioriteras. Hur, det får vi se.

3. – Det skulle antingen vara estetiska ämnen eller idrotten. Vi är vänner till tanken att barnen ska ha mer idrott, det gäller bara att hitta formen för det.

 

C, Ulrika Carlsson:

1. – Vi har under flera år haft en stor diskussion om betydelsen av fysisk aktivitet i skolan. På stämman i höstas lade vill till att vi vill utöka tiden för idrott i skolan. Vi sa inte exakt som SOK, men vi har tittat nyfiket på Bunkefloprojektet, där lärandet har blivit bättre hos barnen med mer fysisk aktivitet. Det har varit mycket fokus i skolan på svenska och engelska medan exempelvis idrott har fått en alltför liten roll. Vi anser att det är för lite motion idag.

2. – Jag har svårt att se att man i ett slag ska utöka till en timme om dagen, men man kan utöka idrotten för att se vilka effekter det ger. Man har börjat göra en utökning av antalet timmar i skolan, men det har lagts på matematik. Nästa steg bör kopplas till idrott och hälsa, för att eleverna ska kunna dra nytt av ökningar i andra ämnen. Det blir bättre av att börja här.

3. – Idrott och hälsa, som stämman beslutade i höstas. Vi har pekat ut det.

 

KD, David Lega:

1. – Jag tycker att det är ett bra förslag. Det är viktigt med den fysiska aktiviteten i skolan. Många som själv idrottat vet att det är lättare att koncentrera sig när man sprungit av sig. Det behöver inte heller handla om elitidrott utan bara om att röra på sig på något sätt.

2. – Vi har lagt ett förslag om en ökning av idrotten i skolan med 20 procent. I Göteborg har jag föreslagit att vi borde ha idrott varje dag. Jag tror absolut det är genomförbart.

3. –

 

FP, Tina Acketoft:

1. – Det är väldigt viktigt med idrott och framför allt att barn och ungdomar rör sig så mycket som möjligt så jag tycker att förslaget är gott.

2. – Nej, inte en timme om dagen men däremot det som redan är genomförbart, och som många skolor redan gör, är att lägga in rörelse i det vanliga schemat. Sen om det finns ytterligare utrymme för att utöka idrottsämnet så är vi väldigt positiva till det.

3. – Det finns många ämnen, till exempel idrott och de estetiska ämnena så kan inte säga ett. Vi behöver generellt mer tid i skolan för eleverna.

 

M, Tomas Tobé:

1. – Moderaterna är i grunden positiva till mer fysisk aktivitet i skolan. På senaste stämman beslutade vi att vi ska försöka öka antingen timmarna eller på andra sätt stärka den fysiska aktiviteten i skolan i de kommuner där vi får inflytande. Vi förbereder oss nu inför valet i höst tillsammans med Alliansen, och där har Moderaterna fört upp att vi vill ha mer idrott och aktivitet i skolan och vi ska återkomma med ett förslag om hur det kan se ut. Tidigare har det funnits för lite forskning kring fysisk aktivitet och hur det påverkas resultaten i skolan, men nu finns det forskning som klart tyder på det.

2. – Ett första steg vore en fördubbling jämfört med hur det ser ut idag. Då blir det ungefär fyra timmar i veckan. Det vore ett mycket bra steg att ta. Men alla satsningar ska finansieras och prioriteras med andra satsningar, så vi får se vad Alliansen kan enas omkring.

3. – Generellt sett behöver den lärarledda tiden öka i matematik och idrott.

 

SD, Carina Herrstedt:

1. – Det tycker jag är jättebra och något jag personligen motionerat om sedan jag kom in i riksdagen, att det ska vara mer fysiskt aktivitet i skolan. Det krävs fler fysiska aktiviter och bör uppmanas till att man ska röra sig mer. Vi vill även att skolmiljön ska uppmuntra till fysisk aktivitet.

2. – Jag kan se problematiken med att det skulle vara svårt att genomföra, eftersom det skulle krävas en utökad skoltid. Frågan är hur positivt det kommer mottagas av barnen framför allt, men jag tror att det positiva effekterna blir fler och gör man det bara på ett roligt sätt så tror jag att barnen kommer vilja vara kvar§ den timmen också.

3. – Svenska, för det är viktigt för alla ämnen men fysisk aktivitet ligger också högt på listan. Mår barnen bättre så blir skolan roligare och det är en bidragande effekt till att få bättre skolresultat.

Så arbetar vi på SVT Sport

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer.