-Nu kommer vi att kunna göra tidtagningen ännu mer visuell, säger Jonas Bauer, vd för Vasaloppet.
Genom att fylla i startnummer på den åkare som man önskar följa går det under hela loppet att se hur länge åkaren varit ute och var någonstans i spåret som den aktuella åkaren finns. Samtidigt erbjuds också en prognos för preliminära passertider för de kommande vätskekontrollerna, samt den blivande sluttiden.
-Detta är ett jättebra sätt att kunna följa ett helt lopp eller planera sin egen medverkan, säger Stina Honkkama, Googles Sverigechef.
I år presenterar man också en ny MMS-tjänst där åkare, vänner och familj kan prenumerera på ett MMS-videoklipp från åkarens målgång.
-Det är en filmsnutt på cirka tio sekunder som vi, någon minut efter målgången, skickar ut till önskad mobiltelefon, säger Per Fredriksson på IBM, som utvecklat tjänsten.
Under Vasaloppsveckan 2007 hade Vasaloppssajten 61 miljoner träffar med besökare från hela världen, över 40 000 SMS prenumerationer tillhandahölls och över 362 000 SMS skickades ut.