Kruse listar säsongen

Uppdaterad
Publicerad

Knyter ihop inför årets sista deltävling i STCC. – Kom inte upp i den standard jag hoppats på.

Årets utropstecken – Thed Björk:

Han har dominerat det här. Visst, han har haft bra hjälp av sitt team.

STCC 2013

Det har förekommit teamorder någon gång för att hjälpa fram honom,

men kommer jag ihåg rätt så är det två gånger.

Han vinner i år genom stabil och oerhört bra körning.

Han har visat kyla och ett stort självförtroende.

Jag vet inte hur många pole position han har. Och han har tagit dom i sista sekunden.

Jag tror inte han gjort ett enda förarmisstag. Han har i stort sett varit felfri hela året.

Enda nollpoängaren han har är när bilen gick sönder på Falkenberg.

Årets besvikelse – BMW:

BMW har varit en liten besvikelse som inte lyckats bjuda upp till kamp mot Volvo.

Volvo har dominerat den här säsongen.

BMW har haft lite otur, dom har haft lite stolpe ut, det ska sägas.

BMW:s svagare resultat än väntat kanske även har gjort att STCC för första gången på många år avgjorts innan sista tävlingen.

BMW kom inte upp i den standard som jag hade hoppats på, och även dom själva tror jag.

Årets race – Göteborg:

Göteborgsracet på grund av dom svåra förhållanden som var under tävlingen.

Arrangören fick nästan ställa in på grund av för mycket regn.

Det var många omkörningar.

Några förare valde regndäck och några förare valde slicks.

Det här gjorde att det var oerhört intressant att följa tävlingen.

Vem skulle välja rätt? Hur skulle vädret bli?

Det var massor av omkörningar.

Ett underhållande och intressant race, förutom vädret då.

Årets team – PWR och Darcia:

Jag tycker Daniel Haglöf i PWR och Mattias Andersson i Darcia,

som båda kör i enbilsteam gör det väldigt bra.

Dom är ensamma i sina team och är ändå

med och faightas i ”best of the rest”.

Att dom från team med endast en bil kan vara

med och tävla om vem som ska vara bäst,

efter dom två stora teamen, tycker jag är väldigt bra gjort.

Årets bana – Östersund:

Jag gillar Östersund.

Och då tänker jag på helheten.

Miljön, utsikten, placeringen av banan, runt omkring sakerna där.

Man försöker få till en helhetsupplevelse.

Banan är intressant.

Det finns många omkörningsmöjligheter.

Den går fort.

Man flyger ett charterflyg där på förmiddagen och kör racerbil på eftermiddagen.

Helheten med det natursköna läget på den banan...

Dit vill man tillbaka.

Årets lilla utropstecken – Prins Carl Philip:

Jag blev positivt överraskad av prinsen.

Det började i Knutstorp i första tävlingen. 

Han försökte. Han åkte bra tider. Det har fortsatt sen.

Han har gjort bra tider.  Han är inget rundningsmärke som man bara kör förbi, som man kanske tror.

Han har verkligen visat att han har utvecklats som chaufför.

Nu har han inte lyckats med att knyta ihop alla trådar ännu fast han har fått till ett superkval och ett jättebra race. Han har gjort lite småmisstag på vägen som har gjort att resultaten kanske har uteblivit.

Han har visat att han verkligen vill.

Han har en bit kvar, men han försöker verkligen.

Det syns på dom misstagen han gör.

Han snurrar ibland, han kör av ibland.

Det tyder på att han är på gränsen och kör.

Det är intressant att se. Han har tagit ett stort steg.

Kruse vill se till nästa säsong:

Jag vill se lite mer faighter.

Jag vill se lite mer spänning.

Jag vill se lite mer underhållning.

Den har uteblivit mycket på grund av att Volvo har varit överlägsen och internt har tävlat mot varandra, vilket vi kanske få ha respekt för.

Sen har man haft en väl tidig teamorder där, men det är en annan sak...

Jag vill se mer omkörningar.

Och för det måste till några förändringar på bilarna.

Bilarnas aerodynamik som gör det lättare att köra om.

Idag tappar bilen lite styrning när man går ut.

Man göra en förändring i aerodynamiken för att det ska bli lättare att köra om. Sen finns det något som heter push to fas, en knapp som man kan trycka på i bilen där man tillåter ett högre varvtal ett antal sekunder i varje race, som det är fritt för varje förare att utnyttja.

Vid en omkörning till exempel.

Eller försvara sig mot en omkörning bakifrån.

Två grejer som underlättar omkörningar som jag tycker man ska införa.

Jag tycker också att man borde införa omvänd startordning i andra startheatet.

Det inbjuder till många omkörningar. Det blir tätare.

Om det blir som i år har man svårare att dominera, eftersom man får starta sjua eller åtta i andra racet.

Det är två till tre saker som skulle göra STCC mer underhållande.

Vi skulle få se mer omkörningar.

Omkörningar har jag saknat den här säsongen.

Sändningstider STCC från Mantorp:

Lör 21/9 12:30-16:00 LIVE i SVTPlay

Lör 21/9 14:00-15:55 i SVT1 och SVTPlay

Kommentatorer: Stefan Klemetz och Jonas Kruse

STCC i sociala medier

Instagram: #stcc #stccbild

Hashtags: #stcc #stccbild

Twitter: @STCCOfficial, @stefanklemetz, @joejsvt

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

STCC 2013

Mer i ämnet