Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Thomas Zilliacus har lagt ett unikt bud på Manchester United Foto: Pressbild/Bildbyrån

Finlandssvensk affärsman bekräftar bud på United

Uppdaterad
Publicerad

Storlaget Manchester United är till salu.

Nu försöker finlandssvenske affärsmannen Thomas Zillacus köpa klubben.

– Jag tror att mina chanser är goda, säger han till SVT Sport.

Den 22 mars var deadline för den andra budrundan för att köpa Manchester United, som för tillfället ägs av amerikanska familjen Glazer.

Tvärtom vad som tidigare rapporterats ska de två största favoriterna – qatariske shejken Jassim Bin Hamad al-Thani och brittiske miljardären sir Jim Ratcliffe, ägare av kemikalieföretaget Ineos – inte ha lämnat några bud före deadlinen.

Man ska i stället ha begärt om uppskov, vilket ska ha godkänts.

En som däremot hann lämna sitt bud i tid var finlandssvenske affärsmannen Thomas Zilliacus.

– När tillfället dök upp kunde jag inte motstå, säger han till SVT Sport.

Vill samäga klubben

Zilliacus har tidigare varit involverad i finländska fotbollsklubben HJK Helsingfors och ishockeylaget Jokerit.

Nu 59-åringen han en plan för Manchester United. Zilliacus hoppas kunna samäga klubben med fansen där han ber supportrarna att skramla ihop till hälften av köpesumman, medan Zilliacus firma ska stå för resten.

Det ska i sin tur ge fansen möjligheten att ladda ner en app där de ska kunna rösta kring viktiga sportsliga beslut i klubben.

Zilliacus vill också arbeta för att motverka rasism och näthat genom sin tänkta investering.

”Chans att gå till historien”

Han bedömer sin chanser i kampen om United som goda.

– Nuvarande ägaren familjen Glazers har inte varit så populära. Nu har de en chans att gå till historien som en familj som värnade om fansen när de sålde klubben.

Vilka summor Zilliacus är redo att betala vill han inte gå in på.

– Men vi är villiga att gå upp i en bra nivå, över börskursen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.