Foto: Andreas Zernell

Här är damfotbollslaget som drar 17 000 till matcherna

Uppdaterad
Publicerad

Att det är matchdag på Providence Park syns tydligt. Tusentals personer iklädda rödsvarta tröjor och halsdukar köar vid grindarna för att se Portland Thorns – den amerikanska damligans mest framgångsrika lag.

– Vi gillar att se starka kvinnor, säger supportern Barbara Pressentin.

Efter fem år i NWSL, den amerikanska damfotbollsligan, är Portland Thorns svårslagna, både på och av planen. De har vunnit två mästerskap på fem år. De säljer mer t-shirtar, halsdukar och andra attiraljer än någon annan klubb i ligan. Och deras publiksiffror är upp till sex gånger större än andra lags.

Det genomsnittliga antalet besökare per match på hemmaarenan är 17653. Det lag som har näst bäst publiksiffror är Orlando Pride, som snittar 8785.

– Vi har haft säsongsbiljetter sedan starten, säger Thornssupportern Mark Ariza.

– Jag älskar dem, det är fantastiskt, de har så mycket passion på planen.

Men vad är då hemligheten som gör att Thorns lyckas så mycket bättre än andra lag? Kaitlyn Winter, som sitter på sjunde raden och ser på matchen, säger att vid sidan om spelarnas ödmjukhet utanför – och energi på – planen, så ska även lagets ägare hyllas.

– Han förstod att kvinnor är lika värdefulla som män och även om det är så att männen drar in mer pengar just nu så insåg han att kvinnorna har potential, om de bara får chansen.

Herrlaget i Portland, Timbers, har funnits sedan 1975. En evighet i amerikansk fotbollshistoria. Även de har varit tydliga med att nytillskottet Thorns ska behandlas likvärdigt. På Providence Park har båda lagen lika stora loggor. De delar informationstavlan rakt av. Samma arena. Samma träningsanläggning. Samma organisation.

Innan Thorns ens hade spelat sin första match hade de en klack, prylar till försäljning och en personalstyrka på närmare 130 personer. Resultatet är unikt.

– Det är bra men det kan bli bättre, säger Sunday White som leder klacken.

– Helt nöjd är jag inte förrän vi säljer ut varje match, som männen gör.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.