Storklubbarna gör upp på Friends arena. Foto: Bildbyrån

Publikfesten på Friends – en förlustaffär

Uppdaterad
Publicerad

Trots en publikfest på Friends arena i dag när Sverige tar emot Tyskland i en vänskapslandskamp inför över 30 000 åskådare så kommer arrangemanget bli en förlustaffär för Svenska fotbollförbundet.
– Ja, det stämmer, säger Mikael Jiffer marknads- och försäljningschef på SvFF till SVT Sport.

När herrlandslaget har 30 000 på Friends så blir det klirr i kassan för fotbollförbundet. Hur mycket plus man går vill inte Jiffer säga men erkänner att det är en bra affär.

Nu, när damlandslaget lockar storpublik till Friends, däremot kommer man gå minus trots samma antal åskådare. Hur kan det bli så?

– Svaret är ganska enkelt. Vi säljer mycket fler dyrare biljetter till en herrlandskamp, säger Jiffer.

När svenska herrlandslaget spelar säljs många biljett för 500 kronor styck. I dag har väldigt många av de tillresta betalat en tiondel – 50 kronor. Det finns även biljetter som kostar upp till 150 kronor, men den totala summan som trillar in i förbundskassan blir alltså betydligt lägre under en landskamp på damsidan kontra herr.

Kostnaderna lika stora

Men kostnaderna måste ju vara mindre på en sådan här landskamp, vad gäller säkerheten?

– Ja, till viss del när det gäller säkerhetsarrangemangen men vi behöver lika mycket personal i övrigt, i kiosker med mera, säger Jiffer.

– Så totalkostnaden är på ett ungefär lika stor, menar Jiffer.

Damerna spelar i vanliga fall på Gamla Ullevi i Göteborg och där är arenahyran betydligt lägre än på Friends. På Gamla Ullevi skulle 30 000 (arenan kapacitet drygt 18 000) ge en vinst trots att biljettpriserna är samma i Göteborg som nu på Friends.

Skälet till förlustaffären stavas alltså billigare biljettpriser än de som säljs till herrmatcherna.
Och det har inte heller, som man kanske kan tro, skänkts bort särskilt många biljetter.

– Nej, färre än på herrmatcherna då det har hänt att vi gjort det, säger Jiffer till Aftonbladet, som var först att skriva om förlustaffären.

Investering för framtiden

Jiffer menar ändå att förlustaffären ändå är en bra affär.

– Vi ser detta som en långsiktig investering för damfotbollen, säger han till Aftonbladet.

Nu med facit i hand. Skulle ni kunnat ha högre biljettpriser och ändå lockat en rekordpublik till Friends?

– Det vet jag inte, det är en hypotetisk fråga, säger han till SVT Sport.

Men kommer ni ändra i framtiden om ni fortsätter att arrangera damlandskamper i Stockholm.

– Det kan jag inte svara på. Vi vill ju hålla samma priser som vi har i Göteborg men det får vi väl utvärdera senare.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer