Foto: Bildbyrån

Publikrekord när Tyskland kommer till Friends

Publicerad

Sverige väntas slå publikrekord när Tyskland gästar Friends Arena i april. Över 20 300 biljetter har redan sålts.
– Det kommer bli magiskt, säger lagkapten Caroline Seger till SVT Sport.

Normalt sett spelar damlandslaget i fotboll sina hemmamatcher på Nya Ullevi i Göteborg. Senaste gången laget spelade i Stockholm var mot Danmark (3–3) på Tele 2 arena i april 2015.

Men den 6 april spelar Sverige på Friends Arena igen, mot Tyskland. Och med över 20 300 biljetter sålda ser det ut att bli nytt svenskt publikrekord för landslaget.

– Kul att det finns ett stort intresse trots att vi är i Stockholm och inte på vår hemmaarena i Göteborg. Det kommer bli magiskt och ett minne för livet som fotbollsspelare, säger Sveriges lagkapten Caroline Seger till SVT Sport om publiksiffran.

”Borde slagits för många år sedan”

Det gällande publikrekordet är från maj 2002 då Sverige mötte Schweiz i en VM-kvalmatch. Då såldes 20 302 biljetter till matchen.

– Det här rekordet borde vi ha slagit för många år sedan men bättre nu än aldrig, säger Seger.

Hittills har endast etage ett och två på Friends varit öppet till försäljning, men nu öppnar förbundet för att ytterligare delar av arenan kommer att användas om intresset för matchen fortsätter.

Rabatterade biljetter

Förbundet har gått ut med kraftigt rabatterade biljetter till flickfotbollsspelare, något som verkar ha fungerat bra.

– Det är första steget mot ett publikrekord, sedan måste ju matchen spelas och alla komma. Men det är jättekul att intresset är så stort och att vi tagit oss förbi den nuvarande rekordsiffran trots att det är två månader kvar. Vi ska fortsätta att jobba för att få upp den siffran, säger damlandslagets pressansvarige Fredrik Madestam till TT.

Sverige spelade inför 80 000 åskådare under OS i Rio de Janeiro på mäktiga Maracanastadion2016.

Matchen mot Tyskland ingår i uppladdningen inför sommarens VM i Frankrike.

– Jag hoppas på ännu fler och att det blir ett helt hav av gult och blått. Det blir bästa möjliga avstamp för oss inför VM, säger Seger.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer