SVT Sport granskar: Sämsta publiksnittet i SHL på 15 år

Uppdaterad
Publicerad

Fler och fler stolar gapar tomma runt om på SHL-arenorna. Årets publiksnitt är det sämsta på 15 år, sedan säsongen 2002/2003.

– Vi behöver fylla på med nya besökare och det är en utmaning att komma ut till den nya generationen, säger SHL:s vd Jörgen Lindgren till SVT Sport.

SHL ligger fortsatt tvåa i publikligan i Sverige, men de tre senaste åren har publiksnittet ständigt rört åt fel håll. Den pågående säsongens snitt i grundserien landade på 5 669 åskådare – den lägsta siffran på 15 år.

– Vi konkurrerar om tid och prioriteringar. Och det gäller för oss att skapa så bra runt omkring matchen så att det är relevant, så att det inte blir jippo, säger SHL:s vd Jörgen Lindgren.

Finns det något man kan ändra på SHL:s upplägg för nå ut till fler som tar sig till matcherna?

– Vi har ju kört med fjorton lag och 52 omgångar en tid och det blir ju en kamp kring alla streck. Det skapar en enorm dynamik i serien, och vi får matcher som gäller någonting hela vägen. Så för dagen känns det som ett bra upplägg.

En av anledningarna till att publiksnittet sjönk även till den här säsongen var att Leksand hade fallit ur SHL. De hade istället allsvenskans klart högsta snitt med 5 140 åskådare.

Och en annan anledning till minskningen är såklart lättillgängligheten med smartphone, surfplatta och tv för att följa sitt favoritlag. Och Jörgen Lindgren är medveten om utmaningen att få åskådaren från skärm till läktare.

– Att behålla publiken vi har är jätteviktig för oss, vi behöver fylla på med nya besökare och det är en utmaning att komma ut till den nya generationen. Hur ska vi tilltala den? Det kanske är med en bra tv-sändning.

I SHL var det jumbolaget Karlskrona som minskade mest. En publiksänkning på 448 personer gjorde att snittet sjönk med elva procent.

Nykomlingarna Mora var laget som ökade mest då de fick hela 35 procent större publik.

Publiksnitt i SHL

2017-18: 5669

2016-17: 5707

2015-16: 5846

2014-15: 6024

2013-14: 5983

2012-13: 5707

2011-12: 6393

2010-11: 6160

2009-10: 6210

2008-09: 6260

2007-08: 6353

2006-07: 6269

2005-06: 6155

2004-05: 6129

2003-04: 5745

2002-03: 5511

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.