Helene Marie Fossesholm tog sitt andra guld i JVM Foto: Bildbyrån

Norska talangen vann stort i JVM

Uppdaterad
Publicerad
Helene Marie Fossesholm vann masstarten i JVM överlägset.
Det var hennes andra guldmedalj i mästerskapet.
Bästa svenska blev Louise Lindström på en sjätteplats.

Den norska supertalangen Helene Marie Fossesholm, 18, vann masstarten över 15 kilometer i fristil med en marginal på en minut och nio sekunder. Det var hennes andra guldmedalj under mästerskapet.

– Mitt mål var att ta guldmedaljen och min plan var att gå hårt direkt. Det lyckades jag med, säger hon segerintervjun.

18-åringen gjorde debut i världscupen denna säsong och slog till med en femteplats i masstarten över 10 kilometer fristil i Falun.

Bästa svensk på en sjätteplats

Bakom henne var det länge en stor klunga där Märta Rosenberg, Tove Ericsson och Louise Lindström låg med.

Men med två kilometer kvar att åka lämnade Izavela Marcisz, Polen, Siri Wigger, Schweiz, och Patricija Eiduka, Lettland, resten av gruppen bakom sig. Polskan knep silvret och schweiziskan tog bronsmedaljen.

Louise Lindström blev bästa svensk på en sjätteplats, 1,28 efter Fossesholm. Tove Ericsson slutade 10:a, Märta Rosenberg slutade på plats 13 och Tilde Bångman plats 44.

Poromaa bäste svensk

På herrsidan blev det norsk seger genom Iver Tildheim Andersen. Martin Kirkeberg Mörk såg till att de också tog bronset, men däremellan klämde tysken Friedrich Moch in sig. Bäste svensk var William Poromaa på en niondeplats, över två minuter från segern.

ARKIV: Guld och brons till Ebba Andersson och Emma Ribom i U23-VM (3/3 2020)

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Ebba Andersson och Emma Ribom om U23-VM

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer