Foto: TT Visa alla (2)
Visa alla (2)

Här är träningen som gör dig smartare

Uppdaterad
Publicerad

Konditionsträning i nya miljöer – där har du receptet som gör din hjärna pigg och snabb. Jenny Nyberg forskar på hur träning påverkar hjärnan och ger en grundkurs i ”hjärngympa” till Oseedats läsare.

– Jag tycker att det är viktigt att det kommer ut att det inte bara är hjärta och kärl som påverkas av träning utan även vår hjärna, säger Jenny Nyberg, doktor i neurovetenskap vid Göteborgs universitet.

Hon forskar på hur fysisk aktivitet påverkar knoppen. Och effekten är anmärkningsvärd.

– Det händer massa saker. Den snabba effekten man får av träning är mer hormoner i hjärnan. Man får en endorfinkick. Men med regelbunden träning över tid förändras även strukturer i hjärnan.

Piggare celler

I hjärnan bildas nya celler i snabbare takt om du är fysisk aktiv. Cellerna bildas i en del av hjärnan som heter hippocampus och när hippocampus växer så får du lättare att lära dig saker.

– Du får en bättre omsättning med piggare och fräschare celler hela tiden, och det är kopplat till en bättre minnesförmåga och inlärning.

Förebygger depression

Träning kan även förebygga sjukdomar. I sin forskning har Jenny Nyberg sett att de män med sämst kondition på mönstringen har större risk att få olika neureologiska sjukdomar senare i livet, som demens, epilepsi, stroke, depression, ångest.

– I stort är det väldigt hälsobefrämjande. Demens och stroke är väldigt stora sjukdomar som drabbar väldigt många. Om vi är fysiskt aktiva kanske det kan förhindra eller skjuta upp demensutvecklingen så att vi dör av helt andra orsaker. Det är hälsoekonomisk. 

Hur mycket ska man träna?

– Man behöver inte vara elitidrottare på något sätt, det finns studier på 70-80 åringar som bara lagt till promenader och blev mycket bättre. Man behöver inte gå ut och tokspringa hela tiden.

Att känna sig stressad över att man borde träna, är det bra för hjärnan?

– Vi har faktiskt sett i djurförsök på hamstrar att får de springa för mycket blir det för stort konstant påslag av stresshormoner och det är väldigt negativt för hjärnan. Det gör att cellerna i hjärnan krymper. Hur det funkar på människan kan jag inte säga, men djur som springer i ett springhjul är inte alltid bra.

Själv tror hon på en mellanväg.

– Känner du hela tiden en stress att du måste ut och springa, men du har ingen lust och får dåligt samvete, så är det inte heller bra. Man får hitta något man trivs med och tycker är roligt. Jag tycker ordet lagom är ganska bra.

Vilken träning ska man undvika?

– Boxning är inte bra för hjärnan. Det vet vi. Du kan förstöra saker i hjärnan istället.

Forskaren: Så tränar du upp hjärnan

Visa

1. Satsa på konditionsträning
Styrketräning ger viss effekt, men de största effekterna syns vid konditionsträning. Tycker du inte om att springa finns det många alternativ, som simning och cykling.

2. Träna regelbundet
Tre gånger i veckan, 30-40 minuter per gång är en bra grund.

3. Få upp flåset
Hur hårt du ska träna är väldigt individuellt. För en del människor räcker det med att promenera, för andra krävs det mycket mer. Du ska få upp flåset, svettas och det ska vara lite jobbigt att prata.

4. Träna i en berikad miljö
När vi tränar bildas fler hjärnceller, men om de inte används kommer de att dö. Därför är en perfekt kombo att träna och samtidigt göra något av de celler du har bildat.

– Berikad miljö handlar om att uppleva nya saker, se nya saker, gå i nya saker, smaka nya smaker. Det behöver inte vara att resa jorden runt utan bara ändra på saker. Det ökar överlevnaden för de celler som nybildas. Det finns större chans att de överlever om de blir mer integrerade i hjärnan., säger Jenny Nyberg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

En bild på en löpare och en hjärna.
Foto: TT
Bild på Jenny Nyberg