Antonio Lindbäck får dra på sig Rospiggarnas tröja den kommande säsongen i Speedwayligan. Foto: Erik Kruse/SVT/TT

Antonio Lindbäck en pusselbit för att rädda Rospiggarnas ekonomi

Uppdaterad
Publicerad

En av svensk speedways största klubbar, Rospiggarna med fem SM-guld, har liksom flera andra problem med svag ekonomi. Nu hoppas man att värvningen av Antonio Lindbäck ska vara en pusselbit i att få ordning på ekonomin. 

– Vi tror att det kommer att ger mer publik, säger ordföranden Per Nohr.

Efter att Masarna gick i konkurs har 37-årige Lindbäck anslutit till Hallstavikklubben.

– Vi har tittat mot närheten av Avesta, som tyvärr inte har ett elitlag just nu. Men vi har Antonio Lindbäck i laget och vi tror att det kommer ge mer publik och kanske fler kontakter. Jag har bland annat tre möten inbokade med företag i den trakten, säger Rospiggarnas ordförande Per Nohr till Norrtelje Tidning.

Bilvägen är det 163 km mellan Avesta och Hallstavik.

Totalt gick Rospiggarna back med två miljoner förra året.

– Det är tufft, som det har varit några år. Men jag är försiktigt optimistisk och tror på det vi gör, säger Nohr.

Ha någon form av tema på matcherna

En av punkterna förutom att hitta sponsorer är att få tillbaka publiken med sänkta entréavgifter.

– Vi behöver många, många fler som behöver bli attraherade. Vi kommer att ha någon form av tema på varje match, säger Nohr.

Förutom Masarna försvann Vetlanda inför säsongen 2022 och Speedwayligan består nu bara av sju lag, vilket utgör en risk.

– Om det skulle försvinna ett lag till och vi bara fick sex lag och alla gick till slutspel, då finns det ingen nerv kvar, säger Nohr.

– Det känns himla kul att få köra för Rospiggarna. Laget ser väldigt intressant ut och jag känner alla förare väl så sammanhållningen kommer fungera perfekt. Jag tycker banan passar mig bra så det känns extra skönt att få ha den som hemmabana, säger Lindbäck till Rospiggarnas hemsida.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.