Gå direkt till innehållet

Bredden är viktig – även online

För oss handlar SVT-löftet om att underhållning och drama samsas med nyheter, livsstil, kultur, samhällsprogram och barn – oavsett om det är i linjär-tv eller digitalt/online, skriver SVT:s programdirektör Lena Glaser.

Foto: Bo Håkansson, Bilduppdraget /SVT

De senaste veckorna har man kunnat läsa och lyssna på olika debattörer som argumenterar för ett avsmalnat public service. Nu senast ledarskribenten Håkan Boström i GP. Vad SVT ska göra och inte göra är en i grunden både viktig och intressant diskussion. De pengar svenska folket investerar i public service ska ge maximal nytta. Till publiken som individer, men också till det gemensamma. Men vad är maximal nytta?

Det är lätt att hålla med Boström och andra debattörer om att nyhets- och samhällsutbudet är public services kärnområden. Oberoende, granskande och även skildrande journalistik både utmanar och stärker samhället. Men även breda och underhållande program fyller en viktig funktion, menar jag.

Mixen är fortsatt viktig. Inte minst i en tid då mediekonsumtionen blir allt mer digital och individuell. Program som samlar publiken, som ger gemensamma referenser och som tar avstamp i en gemensam nutid eller historia. Underhållningsprogram som Allsång på Skansen och Melodifestivalen bär våra traditioner och vår historia.

SVT:s program ger publiken upplevelser, underhållning, kunskap och inspiration. Genom att göra program som är relevanta för alla hoppas vi kunna bidra till ett Sverige där alla är mer nyfikna och insatta. Det är en kulturell och journalistisk ambition. Det är i kombinationen mellan program som Melodifestivalen, Vår tid är nu, Kulturfrågan Kontrapunkt, Agenda, dokumentärer och Rapport, som public service uppstår.

SVT har sänt TV med hjälp av broadcast i 60 år och de senaste 13 åren kompletterat med on demand via SVT Play. Mycket är på väg att förändras men en hel del är sig också likt. TV-soffan finns kvar i de flesta hem. Publiken vill bli underhållen, inspirerad och lära sig nya saker.

SVT behöver ett  fortsatt brett och modigt uppdrag fritt från kommersiell logik, för att kunna fortsätta göra tv för alla i Sverige och även satsa på oprövade kort. Det gäller till exempel humorutbudet med Svenska Nyheter och Operation Klotty. Vi ska också fortsätta satsa på bred, samlande familjeunderhållning som bygger på kunskap: Vem vet mest, Fråga Lund, På Spåret och Smartare än en femteklassare.

I en värld där publiken har allt större tillgång till högkvalitativ fiktion, ska vi fortsätta göra relevant svenskt drama för hela publiken, med nya säsonger av titlar som Bonusfamiljen, Vår tid är nu och Innan vi dör, men också söka nya titlar med nya upphovspersoner.

För oss handlar SVT-löftet om att underhållning och drama samsas med nyheter, livsstil, kultur, samhällsprogram och barn – oavsett om det är i linjär-tv eller digitalt/online. Melodifestivalen kommer kunna fortsätta samla stora delar av publiken, samtidigt som ett program som Kulturveckan riktar sig till en mindre publik.

I den nya allt mer fragmentiserade medievärlden är det viktigare än någonsin att framtidssäkra SVT:s uppdrag att göra tv för alla i Sverige. Att vara relevant kommer fortsatt att handla om att göra riktigt bra TV-program och vi fortsätter utveckla vårt utbud så att våra program passar för den nya tv-tiden.  Hela SVT:s utbud är med - och hela publiken är välkommen.