Gå direkt till innehållet

Melodifestivalen samlar en tredjedel av Sveriges befolkning

Allt med Melodifestivalen är stort. Ibland svindlande stort. Engagemanget: 7 miljoner röster – bara i första deltävlingen! Tittandet – över 3 miljoner; 80% av de som hade på en TV - en tredjedel av Sveriges befolkning! Inget samlar lika brett i alla åldrar och tittargrupper.

Årest programledare i Melodifestivalen

Hela arrangemanget är stort. Flera hundra personer jobbar i kulisserna för att sy ihop allt till den färgsprakande föreställningen: tv-teamet, scengänget, ljus och ljud, smink och kostym, kör och dansare. Artister och låtskrivare med managers, agenter och assistenter. Och alla ska ha mat och kaffe under långa dagar.

Även publiken på plats är stor. Över 12.000 personer såg någon av föreställningarna på plats i Scandinavium. 140 journalister var på plats och rapporterade i artiklar och inslag om varje del av programmet. Det är för övrigt lite fascinerade att det är det enda programmet där repetitionerna direktrapporteras och kommenteras innan sändning av kvällstidningarnas reportrar.

Lägereld, flaggskepp, kronjuvel och folkfest – även orden blir stora och många när man ska försöka ringa in Melodifestivalen. Programmets storlek och komplexitet gör också att intresset är stort – och berättigat – kring hur SVT gör och tänker när vi genomför detta stora projekt år efter år. Vi är ju också rätt stolta över det så vi vill gärna berätta.

Sedan 2002 har vi tagit programmet på turné med deltävlingar runt i landet. SVT gör tävlingen, formen och innehållet - allt det du ser i rutan. En av nycklar till att Melodifestivalen blivit Sveriges populäraste TV-program tror vi är att det sänds från olika delar av landet och en stor och entusiastisk publik kan vara med och delta i evenemanget. Och vi får visa upp hur vi gör en av våra största produktioner. Turnén sträcker sig varje år över 6 städer och arenor där det, utöver 18 föreställningar för en sammanlagd publik på över 100.000 personer, även anordnas olika aktiviteter, bland annat i samarbete med Bolibompa-redaktionen och Sveriges Radios P4.

Eftersom turnén innehåller en rad olika moment utöver själva tv-produktionen har SVT ett samarbete med arrangörsbolaget Live Nation för att tillhandahålla arenor och sälja biljetter. De tillhör de största och mest erfarna turnéarrangörerna i branschen och vi kan använda oss av deras kompetens kring publika evenemang, marknadsföring, biljettförsäljning och sponsorpaketering. Finalen av Melodifestivalen är en av de 20 stycken evenemangsändningar som SVT årligen har tillåtelse att sända sponsormeddelanden kring och där syns Melodifestivalens fem huvudsponsorer.

Allt detta sker i form ett licensavtal, där vi upplåter vissa kommersiella och immateriella rättigheter knutna till varumärket Melodifestivalen och som är kopplade till de publika arrangemangen och kringaktiviteterna. SVT ska godkänna alla sponsorer och aktiviteter och alla intäkterna från licensiering går till SVT:s programverksamhet. SVT tjänar inte pengar på att göra Melodifestivalen, utan kostnaderna är större än intäkterna. Kostnaden för avgiftsbetalarna ligger på ungefär 2,5 miljoner kronor per timme. 

För att kunna ta programmet på turné har SVT sedan efter upphandling anlitat bolaget Blixten & Co för samordning av bland annat resor, hotell, catering och transporter för SVT:s team, medverkande och utrustning. Ingen av bolagen eller sponsorerna har naturligtvis någon påverkan på innehållet, tävlingen eller programmets utformning. Det styr SVT:s redaktion helt och hållet över.

Att detta är den största underhållningsproduktionen vi gör är helt klart – troligen är det den största i landet – och den matchas nog bara i omsättning av en lång dramaserie eller ett stort idrottsmästerskap. Och precis som när det gäller våra andra stora produktioner och evenemang så berättar vi gärna om vilka våra partners är och hur vi samarbetar, men vi uppger vi inte hur mycket en produktion kostar eller vad det står i våra avtal. Det är den affärssekretess vi följer.

Den 9:e mars går vi i mål med finalen i stora Friends Arena. Då har tittarna lagt några miljoner fler röster, upptäckt några nya stjärnor och valt ut sina nya favoritlåtar som kommer att bli stora hits i radio och på fester och uteställen hela våren och sommaren. En eller två av dem kanske blir den typen av örhängen vi kommer att lyssna på och minnas fem, tio eller tjugo år in i framtiden och bli en del av den stora låtskatt som Melodifestivalen ständigt fyller på.

Vad jag vet säkert är att det vinnande bidraget får representera Sverige på Eurovision Song Contest i Tel Aviv i maj. Det är ett evenemang som jag är säker på är större än hela Melodifestivalen och som beställare för underhållning kommer jag sitta med stor spänning och pirrig nervositet när röstningen börjar och vi kan ha stor chans att vinna igen.