Daniel Espinosa söker rymdrealism i filmen Life

Uppdaterad
Publicerad

Under de senaste åren har rymden verkligen fått en revival på vita duken med tongivande filmer som Gravity, The Martian och Interstellar. Idag är det Sverigepremiär för sci-fi-skräckisen Life som utspelar sig på den Internationella rymdstationen, ISS. Kulturnyheterna har träffat regissören bakom filmen, Daniel Espinosa, för att ta reda på vad det är som gör att vi fortfarande är så fascinerade av rymden.

– Jag tror att det är så att vi undrar vilka vi är och vad vi står för. Och rymdfilmer är U-båtsfilmer så det är inte det att vi blickar utåt eller tittar ut över nästa horisont. Det är inte sökandet efter den nya världen som driver oss, säger regissören Daniel Espinosa.

– Jag tror att det är mer det att vi tar människor och sätter de i ett begränsat område och så utsätter vi dem för någonting så får vi liksom avslöja oss. Vilka vi är i det här begränsade området. 

Handlar om det okända

I Espinosas nya skräckblandade science fiction film Life anländer en last med prover från Mars till den Internationella rymdstationen ISS. Besättningen är på jakt efter bevis på att det har funnits liv på planeten men ställs inför oanade problem när de faktiskt hittar det som de söker. 

– Om vi tittar på mänsklighetens historia har vi en ganska negativ trend om hur vi hanterar någonting som vi inte känner till. Så det kanske inte handlar så mycket om vad det okända gör mot oss utan vad vi gör mot det okända. Och hur det okända reagerar tillbaka på oss när vi kommer med skräck och fördomar. 

”Så realistisk som möjligt”

Daniel Espinosa tillsammans med skådespelarna Ryan Reynolds (till vänster) och Jake Gyllenhaal (till höger). Foto: TT

Besättningen i Espinosas Life består bland annat av skådespelarna Ryan Reynolds, Jake Gyllenhaal och svenska Rebecca Ferguson.

En Hollywoodproduktion av den här kalibern är inget man tar sig an utan förberedelser, speciellt inte när man också måste ta hänsyn till ett helt nytt element för skådespelet – tyngdlöshet.

– Jag ville göra den här filmen så realistisk som möjligt och eftersom jag ville inge känslan av att det här kan hända imorgon så blev det tvunget att vara tyngdlöst. Och hur gör man det då? Hur förhåller sig människor till att det inte finns någonting som är upp eller ner?    

För att få svar på dessa frågor vände sig Daniel Espinosa till andra regissörer som stått inför likadana utmaningar. 

– Jag ringde bland annat Christopher Nolan som har gjort ett fantastiskt arbete med Interstellar och pratade med honom om hur man skapar en miljö i rymden där en skådespelare också kan vara närvarande. 

Daniel Espinosa (till höger) ger regi till Rebecca Ferguson (mitten). Foto: Sony Pictures

Den miljön skapade Espinosa till slut med hjälp av stuntkoordinatorer, vajrar och kroppscoacher.  

– Det är ganska komplicerat men det är också kul. Jag är utbildad i Danmark och regler och begränsningar är någonting som vi tycker om, säger Daniel Espinosa med ett stort leende.

Läs mer: Christer Fuglesang: ”Det går alldeles för fort på film”

Likheter med Snabba cash

Daniel Espinosa fick sitt stora genombrott i Sverige 2010 med filmen Snabba cash och även om han har gjort flera stora Hollywood-produktioner sedan dess som Safe House (2012) och Child 44 (2015) så arbetar han fortfarande på samma sätt. 

– Det som många har gjort förut i rymdfilmer är att de använder sig av gröna skärmar. Jag vet inte hur man gör det och jag tycker inte att det är så kul. När jag filmade här i Sverige så vägrade jag att filma i studio och det var lite samma sak här, att jag hade inte lust att spela i något slags fiktivt landskap.  

Istället lät han bygga upp en kuliss av hela ISS i två studios för att de skulle kunna arbeta mer praktiskt.  

–  Alla maskinerna fungerade någorlunda och alla lådor som vi öppnade hade de korrekta sakerna i, förklarar Daniel Espinosa.  

– Så på samma sätt som jag tog mina skådespelare i Snabba Cash till lägenheter i förorten och låta skådespelarna leva i den miljön, så kunde jag göra samma sak med den internationella rymdstationen. 

Läs mer: Jon Ekstrand – Espinosas osynlige följeslagare

Life har Sverigepremiär den 22 mars 2017.  

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.