Jon Ekstrand tillsammans med Ryan Reynolds, Daniel Espinosa och Jake Gyllenhaal under premiären av Life på festivalen SXSW.

Jon Ekstrand – Espinosas osynlige följeslagare

Uppdaterad
Publicerad

Vad vore Batman utan Robin? Thelma utan Louise? Bonnie utan Clyde? Regissören Daniel Espinosas kompanjon är lite mer osynlig men hörs desto mer. Kulturnyheterna fick en pratstund med kompositören Jon Ekstrand som har skrivit musiken till bioaktuella Life.

På Köpenhams centralstation 2003 stod Jon Ekstrand och väntade på sin vän Daniel Espinosa. De hade lärt känna varandra genom en gemensam kompis. Ekstrand skulle ta en weekend på andra sidan Öresund för att hälsa på Espinosa som läste sista året på danska filmskolan. Men Daniel var inte där. 

Daniel kunde inte lämna klipprummet och Jon tog sig till filmskolan för att möta upp honom där. Han letade sig fram till klipprummet som var helt nedsläckt och med en tom fåtölj som väntade. ”Sätt dig” sa Daniel Espinosa och spelade upp en grovklippt version av sin debutfilm Boxaren. 

”Vad tycker du om musiken?” Sa Daniel Espinosa och tände lamporna. 

”Jag tycker att den är lite cheezy” sa Jon Ekstrand. 

”Precis! Och det är där du kommer in” sa Daniel Espinosa och sedan dess har de nästintill varit oskiljaktiga. 

”Helt sjukt”

Sedan han blev inlurad i klipprummet på danska filmskolan tog Ekstrads karriär en helt annan riktning. Han, som från början var ljudtekniker, blev helt plötsligt filmmusikkompositör. De har följts åt genom produktionerna av nästan alla Espinosas filmer, allt från svenska produktioner som Snabba cash till stora Hollywood-filmer som Child 44.  

– Det helt sjukt att det har blivit så här, säger Jon Ekstrand.  

Espinosa och Estrand är goda vänner privat men det är en annan sak att också jobba tillsammans. 

– Man lär ju känna varandra på ett konstnärligt plan. Daniel vet precis vad han får ut av mig och han pressar alltid lite extra. Jag blir alltid lite förbannad och tänker att nu är du ute på hal is. Det här vet jag inte ens om jag kommer att klara av, säger Jon Ekstrand med ett leende. 

– Men på något konstigt sätt lyckas man med det ändå.  

100 personer i orkestern

Förutom sina fem år i kommunala musikskolan på klarinett har Jon Ekstrand ingen formell musikalisk utbildning. Istället var det en experimentella elektroniska musiken som lockade honom till sig, och det var också genom den musiken som Espinosa och Ekstrands vägar korsades.  

– Jag träffade Jon när jag var 19 och ganska töntig. Han var DJ och hade tillgång till klubbar och lyssnade på musik som inte jag kände till så han var min ledsagare in i vuxenlivet. När jag sedan började göra film så ville jag såklart ha med honom, som kände till den här märkliga musiken, till att göra musik till mina filmer, berättar Daniel Espinosa. 

Jon Ekstrand har gått från att jobba för sig själv med samplingsbibliotek till att skriva musik för en hundra man stark orkester plus körer. För i Hollywood kräver de orkester. 

– Det är ju fantastiskt men man tänker ju: kommer jag att klara av det här? Säger Jon Ekstrand: 

– Det gäller bara att förbereda sig så mycket som man bara kan. Måste jag läsa fyra böcker om orkestrering så får jag läsa fyra böcker om orkestrering. För min del har det alltid handlat om att jag inte kan bli av med en chans för att jag inte kan det som krävs. Då är det bara att se till att lära sig. Det gäller att tro på sig själv. 

Musikaliska referenser

I musiken till den nya filmen Life har både Espinosa och Ekstrand sett till att lämna musikaliska referenser till rymdfilmer som de gillar, som en slags hommage. Det går bland annat att hitta rytmiska influenser från Jerry Goldsmiths soundtrack till Alien och sakrala körer från Stanley Kubricks 2001: A Space Odyssey.  

– Jag ville inte göra ett jättemelodiöst score utan mestadels atonalt. Att det är dissonant och nästan klusterliknande saker i orkestern just för att trycka på skräcken men inte göra skräckfilmsmelodier. Att ha någonting som gnuggar lite oroväckande i bakgrunden men inte för övertydligt, säger Jon Ekstrand 

Och för att få till den rätta känslan är det allra mesta inspelat live.  

– Det är väldigt roligt att få chansen att spela in med orkester men framförallt är orkester rymden för mig. Jag tror att orkester är mer rymden för mig än vad syntar är. 

Läs mer: Daniel Espinosa söker rymdrealism i filmen Life

Fortsätter samarbeta

Jon Ekstrand är just nu dubbelt aktuell, både med musiken till filmen Life och med musiken till tv-serien Farang. Sedan kommer Ekstrand och Espinosas samarbete att fortsätta med den nya filmatiseringen av Utvandrarna senare i år. 

– Jag är ju överlycklig. Det är ingenting som jag tar för givet och det har jag sagt till Daniel också. Men han verkar vilja fortsätta att jobba med mig så jag tackar och tar emot, säger Jon Ekstrand.  

Och Daniel Espinosa verkar inte vilja avbryta samarbetet med Jon Ekstrand i första taget.  

– Han är fantastisk. Varenda gång jag gör en film så tänker jag att nu har jag kommit upp på en nivå som är mycket högre. Så går jag över till hans studio och lyssnar på hans musik och så tänker jag att han har kommit till en nivå som är mycket högre än min. Jag måste ha med honom på min nästa film annars kommer det inte att kännas rätt, säger Daniel Espinosa.   

Jon Ekstrands favoritrymdsoundtracks

  1. Bladerunner – ”Jag säger bara Roland CS-80! Det är synten som Vangelis skrev musiken på, världens vackraste synt”.   
  2. 2001: A Space Odyssey  – ”Det är ju inte specialskriven musik men musiken fungerar ju så fruktansvärt bra”.   
  3. Alien – ”Den första filmen med musik av Jerry Goldsmith. Det är ett jävligt speciellt score. Vi har  gjort en homage i Life till just de där rytmiska elementen av att till exempel slå på kontrabasen. Vi kanske inte har gjort det lika utstuderat  men vi hade det lite i åtanke för att det är ett snyggt ljud.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.