Den skandalomsusade filmproducenten Harvey Weinstein. Foto: TT

När filmtitlarna floppar och företagsstatusen falnar – då händer det

Uppdaterad
Publicerad
Analys ·

Männen som anklagas för sexuella övergrepp på kvinnor har en sak gemensamt. De hade makt, men förlorade sitt inflytande. Efter det kunde alla fördöma.

”Du ska älska min kuk”, lär en amerikansk filmbolagschef ha sagt till en kvinnlig producent.

Han heter Roy Price. Hon Isa Hackett. Hon rapporterade händelsen, tillsammans med andra exempel på Prices sexistiska beteende, till sin arbetsgivare 2015. Ingenting hände.

Kampanjen #MeToo

Arbetsgivaren heter Amazon. Roy Price var med och grundade nät-tv-plattformen Amazon video 2008 och fortsatte med att lansera produktionsbolaget Amazon studios 2010. Där arbetade Isa Hackett som producent 2015, och där var Roy Price i smöret samma tid. Sedan hände någonting.

I samband med att Amazon lanserade en ny strategi, förlorade Roy Price sin status. Enligt The economist blev hans inflytande på bolaget kraftigt reducerat.

”Om Harvey Weinstein bjuder in dig till en privat fest – gå inte dit”, sade artisten Courtney Love i samband med en röda mattanintervju 2005. Det var svaret på frågan vad hon hade för råd att ge ”en ung tjej som vill slå igenom i Hollywood”.

Då hade Weinstein producerat och belönats för filmer som Pulp fiction och Shakespeare in love. Courtney Loves citat ekade inte.

I oktober 2017, när tidningarna The New Yorker och New York Times publicerar vittnesmål från kvinnor som anklagar producenten för sexuella trakasserier och övergrepp har Harvey Weinsteins stjärna dalat. Filmmogulen gör fortfarande stora produktioner, men några av de senaste har gått illa ekonomiskt.

Vad som händer sedan vet vi. Harvey Weinstein sparkas från sitt eget filmbolag och åtminstone tre olika polisutredningar upprättas när fler kvinnor delar sina erfarenheter av att arbeta med producenten.

Plötsligt tas även Isa Hacketts fall upp på nytt, och Roy Price tvingas lämna Amazon studios. Han har gjort fel och går (nu) att ersätta.

I sviterna av #metoo har problemet med att vara kvinna i beroendeställning till en manlig kollega när denne gör opassande, sexuella närmanden, uppmärksammats.

Kvinnan ska först själv besluta om hon törs rapportera händelsen. Riskerar rapporten att på något sätt påverka hennes karriärmöjligheter negativt, och i så fall – är det värt det?

När mannen som trakasserar och ofredar skyddas av sociala och ekonomiska nätverk blir konsekvensanalysen för kvinnan svårare.

Nu avslutar tv-profilen Martin Timell sin anställning på TV4 efter anklagelser om bland annat sexuella trakasserier. Han har programlett en av kanalens mest framgångsrika titlar, Äntligen hemma, i 20 år. Efter anklagelserna mot Timell har TV4 plockat bort programmet från tablån.

I ett mejl till Dagens media skriver Magnus Törnblom, presschef på TV4:

”Det fanns så klart annonsörer som reagerade på det här uppgifterna och meddelade att de inte ville ligga kvar i ’Äntligen hemma’. När vi nu har lyft programmet är diskussionen en helt annan, men jag upplever att man tycker det var ett klokt och bra beslut.”

Kvinnor i alla branscher ofredas och trakasseras. Det om någonting har #metoo-rörelsen bevisat. Men det är de redan stukade männen som avskedas. När annonsörerna är borta, filmtitlarna floppar eller företagsstatusen falnar. Då händer det.

Harvey Weinsteins beteende har varit känt länge, säger branschen. Ändå sa ingen någonting högt.

Många har undrat när #metoo når politiken. Den som ställer sig den frågan kan fundera över tjockleken på skyddsnät i en bransch vars själva märg består av att upprätthålla allianser, förtroenden och status.

Videoklippet som läckte ut 2016 med citatet ”Grab them by the pussy. You can do anything”, stoppade inte Donald Trump från att bli USA:s 45:e president.

Det här är en analys

Slutsatserna är journalistens egna. SVT:s medarbetare agerar inte i något politiskt parti-, företags- eller intresseorganisations intresse. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa händelser och skeenden”.

Kampanjen #MeToo

Mer i ämnet