Foto: TT

Flygkaoset fortsätter – ytterligare 220 SAS-flyg ställs in

Uppdaterad
Publicerad

SAS-strejken fortsätter. Under söndagen ställs 220 avgångar in, 26.000 passagerare påverkas. Inga nya förhandlingar är inbokade och det är oklart hur länge strejken kan hålla på. ”Min uppfattning är att SAS-piloterna är väldigt beslutsamma”, säger Wilhelm Tersmeden i Svensk pilotförening. SAS kommer nu att flyga hem resenärer från två grekiska öar med oorganiserade piloter.

Strejken inleddes vid 18-tiden på fredagen. I dag, lördag, ställdes 159 avgångar in med över 20.000 berörda passagerare.

– Alla som har bokat ett flyg som blivit inställt hos SAS ska ha fått ett sms, säger Karin Nyman, kommunikationschef på SAS till SVT Nyheter.

Pilotstrejk

Än värre ser det ut att bli i morgon, söndag. Vid 14.30-tiden kom SAS med beskedet att 220 avgångar ställs in, vilket påverkar 26.000 passagerare. Avgångar som skulle ha flygits av svenska piloter ställs in, däremot går flygningar med norska och danska piloter som normalt. Det gäller även flygningar som SAS gör i samarbete med andra flygbolag.

Låst läge

För tillfället är förhandlingsläget helt låst. Inga nya förhandlingstillfällen är inbokade.

– Vi hoppas nå en överenskommelse så snart som möjligt, men i nuläget har vi ingen ny information, säger Fredrik Henriksson, presschef på SAS Sverige.

Han kan inte svara på hur länge bolaget kan fortsätta strejken. Det kan heller inte motparten Svensk pilotförening.

– Det är svårt att säga. Min uppfattning är att SAS-piloterna är väldigt beslutsamma. Vi kan inte fortsätta så här, säger Wilhelm Tersmeden, vice ordförande för sektionen Svenska SAS-piloter.

SAS råder passagerare att gå till bolagets hemsida för att få information om specifika avgångar.

400 piloter strejkar

Cirka 400 piloter togs ut i strejk efter att Svensk Pilotförening inte kommit överens med motparten Svenska Flygbranschen. Konflikten handlar bland annat om tryggare anställningsformer, tydligare avtal och ett 3,5-procentigt lönepåslag.

– Vi anser att vårt bud var balanserat. Svenska piloter har under flera år stått tillbaka för att hjälpa SAS att överleva ekonomiska kriser och sparat miljarder åt företaget, säger Wilhelm Tersmeden, andre vice ordförande på Svensk Pilotförening till SVT Nyheter.

Enligt SAS tjänar svenska piloter i snitt 78.000 kronor i månaden exklusive tillägg, men erfarna piloter kan tjäna mer än 100.000 i månaden.

I en debattartikel i Expressen skriver nu Mattias Dahl, vd för arbetsgivarförbundet Svenska Flygbranschen (SFB), att pilotfacket försöker ge en felaktig bild, skriver TT.

”För att undanröja alla tvivel väljer vi nu att lägga alla kort på bordet”, skriver Dahl och går sedan punkt för punkt igenom påståenden från pilotfacket som han menar är felaktiga.

Bland annat hävdar han att SAS piloter har haft en årlig inkomstutveckling på mellan 2 och 3 procent de senaste tio åren, men att produktiviteten bara har ökat med 1,4 procent 2010–2015. Mattias Dahl medger också att piloterna har gjort stora uppoffringar, men poängterar att det gäller i ännu högre utsträckning för andra personalgrupper inom SAS.

SAS ber om ursäkt

I ett pressmeddelande på sin hemsida ber SAS om ursäkt till de drabbade.

– Detta påverkar passagerare som är en oskyldig tredje part i denna konflikt. Vi har gjort allt som är i vår makt för att undvika en strejk, men vi har tyvärr inte kunnat komma överens, säger Karin Nyman, kommunikationschef på SAS, i pressmeddelandet.

De uppdaterar sin hemsida kontinuerligt med information om vilka flyg som drabbas av strejken.

Vad händer i förhandlingarna just nu?

– Förhandlingarna har inte återupptagits. Och vi vet inte när de kommer att återupptas. Vår ambition är att de ska göra det så fort som möjligt, säger Karin Nyman, kommunikationschef på SAS, till SVT Nyheter.

Högt tryck

Fotbolls-EM och chartersäsong gör att trycket på flyget är extra hårt. Ombokningsmöjligheterna är små eller obefintliga. Charterbolagen är särskilt drabbade av de inställda flygen.

– Det här slår väldigt, väldigt hårt mot oss. Just nu har vi 5.000 kunder som inte kommer någonstans, säger Ann-Sofie Olsson, pressansvarig på researrangören Apollo.

Apollo drabbas eftersom bolaget chartrar plan av SAS för en del av sina flygningar. 2.400 av bolagets kunder sitter därför fast på olika destinationer, medan ytterligare 2.400 inte kommer iväg på sina planerade resor.

När de strandade resenärerna kan resa hem är oklart.

SAS flyger ner piloter

SAS agerar genom att flyga ner ”ett fåtal” piloter till Grekland. Piloterna är oorganiserade och ska flyga hem plan med resenärer från Kreta och Zakynthos. Flygbolaget säger att man ansökt om dispens för åtgärden hos Svensk Pilotförening, men fått nej.

– Vi har möjlighet att disponera medarbetare som inte är uttagna i strejk. Det viktigaste för oss är att värna om våra kunder och passagerare som är strandade runt om i Europa. Det är kotym att man får dispens för att flyga hem strandade passagerare, säger SAS kommunikationsdirektör Karin Nyman.

Kan det bli aktuellt att flyga ned piloter till andra destinationer för att flyga hem passagerare?

– Ja, om möjligheten finns kommer vi att göra det.

Christer Thörnqvist, docent i arbetsvetenskap vid högskolan i Skövde säger till Ekot att åtgärden är ovanlig.

– Det finns inget juridiskt begrepp som heter strejkbryteri i svensk arbetsrätt, säger Christer Thörnqvist som tror att åtgärden kommer att provocera facket, Svensk Pilotförening.

Svensk Pilotförening ska undersöka saken närmare.

– Det här är helt ny information för oss. Vi måste sätta och ned att titta på vad som har skett, säger Wilhelm Tersmeden, andre vice ordförande i Svensk Pilotförening.

Svårt att boka om

Att strejken har brutit ut i SAS absoluta högsäsong ställer till problem.

– Det är naturligtvis fullt på många flyg så ombokningsmöjligheterna är inte de allra bästa. Vi gör allt vi kan för att hjälpa till på bästa sätt och hitta alternativ för våra resenärer, säger Karin Nyman på SAS.

Flygplatsoperatören Swedavias personal mötte ett par hundra besvikna resenärer som hade tagit sig till Arlanda på morgonen, de flesta charterresenärer, men Ulf Wallin, presschef på Swedavia beskriver läget på flygplatsen som lugnt.

– Det är klart att folk blir oerhört besvikna men SAS och charterbolagen har jobbat hårt på att informera under kvällen och natten, säger Ulf Wallin, presschef på Swedavia.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Pilotstrejk

Mer i ämnet