Som SVT Nyheter tidigare har berättat om har klagomålen mot Postnord ökat markant sedan i våras, då tillsynsmyndigheten Post- och telestyrelsen (PTS) började begära in siffror månadsvis.
I mars tog bolaget emot 5.597 klagomål, som rörde allt från felutdelade till försenade och saknade försändelser. Toppen nåddes i juli med 8.117 klagomål.
Nu visar nya siffror att antalet klagomål visserligen har minskat, men att de ändå fortsätter att strömma in. I september kom sammanlagt 6.406 reklamationer in till Postnord – vilket fortfarande är mer än i mars, april, maj och juni månad.
Målet inte nått
Enligt PTS visar septembersiffran att Postnord fortfarande har en del att göra för att komma till rätta med sina problem.
– Det är fortfarande en väldigt hög siffra. Postnord är ännu inte är framme vid något mål. De åtgärder som bolaget vidtagit har inte fått önskvärd effekt ännu. Det är svårt att förutsäga när åtgärderna får genomslag eftersom de är av en så pass långsiktig karaktär, säger Sten Selander som är chef för postavdelningen på PTS.
Trots att septembersiffran är lägre än den för både juli och augusti kan han ännu inte se något trendbrott.
– Det är svårt att se en trend baserat på en enskild månad. Siffrorna kan variera av andra skäl.
Utökade kontroller
I oktober sade näringsminister Mikael Damberg att Postnord hade ett halvår på sig att uppvisa en förbättring, innan PTS presenterar sin nästa kvalitetsundersökning om det svenska postväsendet. Myndighetens uppföljning på sommarens studie, där det konstaterades stora brister på den svenska postmarknaden, väntas vara färdig någon gång i mars–april.
Under hösten har PTS utökat sin tillsyn av Postnords verksamhet ute på fältet. Samtidigt håller myndigheten regelbundna möten med bolagets ledning för att följa arbetet.
Inte nöjda
Postnord uppger att bolaget är inne i ett stort omställningsarbete, och att man är medveten om att det finns kunder som är besvikna för att man inte lever upp till förväntningarna.
– Vi är inte nöjda med var vi är än, men vi jobbar intensivt för att bli bättre. Det här är bättre siffror än i augusti och jämfört med september för ett år sedan, säger Per Ljungberg som är kommunikationschef för Postnord Sverige.
I oktober har Postnord börjat genomföra flera förändringar för att förbättra verksamheten. Det handlar om bättre indata till sorteringsmaskinerna, uppföljningar av kvaliteten på kontoren ute i landet och förändringar i kundservicen.
– Vi håller på och ser över hur kundservicen kan ta över större delen av kommunikationen med kunderna så att brevbärarna kan fokusera på leveranserna.