Fortfarande är det vanligaste att alkoholen langas av äldre pojk- och flickvänner, kompisar och syskon. Men i takt med att antalet mötesplatser på nätet växt samtidigt som i princip alla unga i dag har tillgång till smarta telefoner har alkoholförsäljningen på sociala nätverk vuxit, enligt poliser och andra som arbetar förebyggande mot alkohol bland unga.
– Försäljningen sker inte längre bara via fula gubbar i parker och runt systembolag utan det finns en ny närhet via sociala medier. Vi ser helt klart en trendförändring – det har hänt ganska mycket de senaste åren och framför allt under förra året, säger Christoffer Bohman, poliskommissarie och sektionschef på ungdomsutredningar i City i Stockholm.
Enkelt få napp
Uppgörelser sker såväl i slutna forum som helt öppet på vanliga sociala medier som Facebook, Instagram och Kik.
– Ungdomar kan ha hundratals kontakter i olika nätverk. Det gör det enkelt att få napp om man lägger ut en fråga om alkohol. Man får ett telefonnummer och så har man snart det man vill ha, säger Magnus Wallgren, processledare i alkohol- och narkotikafrågor i Karlstad.
Många gånger sker försäljningen också via annonser specifikt riktade mot minderåriga, uppger han.
Polisen arbetar inför storhelger förebyggande även på nätet för att begränsa ungdomarnas tillgång på alkohol. Men föräldrar har också ett stort ansvar, påpekar poliskommissarie Christoffer Bohman.
– Som förälder är det viktigt att vara observant, våga prata med barnen om alkohol och våga ställa obekväma frågor om man misstänker att allt inte står rätt till.
Färre dricker
Urban Bengtsson, polisinspektör i Säffle, framhåller samtidigt att unga i dag faktiskt dricker mindre än någonsin. Knappt fem av tio har testat alkohol det senaste året, vilket är den lägsta nivån sedan 1971.
– Det är mindre alkohol och det är lugnare. Men vi kan inte slå oss till ro med det. Det kommer alltid nya ungdomar och nya föräldrar som behöver få hjälp och stöttning i det här, säger Urban Bengtsson.