Vad har det blivit av Miljöpartiets vallöften på klimatområdet? Utöver motståndet mot slopad kilometer- och flygskatt har man inte lyckats stoppa den stora motorleden runt Stockholm, och inte heller fick Vattenfalls brunkol i Tyskland ligga kvar i marken.
Förslaget om vägslitageskatt, även kallad kilometerskatt, slopades av regeringen för bara en vecka sedan.
”Vi förväntar oss ett skarpt förslag”
Frågan är hur mycket mer en besviken miljörörelse klarar.
– Vi förväntar oss att regeringen kommer med ett skarpt förslag om kilometerskatten innan mandatperioden löper ut. Annars kommer vi inte att nå målen som vi har föresatt oss, säger Oscar Alarik, klimatchef på Naturskyddsföreningen, till Agenda.
– Den här gången har vi en utredning på 850 sidor, så det finns inga ursäkter för att inte få fram ett skarpt förslag. De här sakerna finns redan i Europa, de finns i Tyskland, i Belgien, i Schweiz, säger han.
Men vad beror det då på att det inte kommer ett skarpt förslag?
– Vi undrar det också. Vi tror naturligtvis att det har att göra med det motstånd som kommer när det blir skarpa förslag, säger Oscar Alarik.
Läs mer: Analys: Löftessveket värst för miljöpartisterna
Löfven 2014: Det är tid för ansvar
Regeringen har lovat lägga förslag som ska få ner utsläppen. I regeringsförklaringen den 3 oktober 2014 sade statsminister Stefan Löfven:
– Tiden för misslyckanden och ursäkter är sedan länge förbi. Klimatförändringarna är ett globalt säkerhetshot. Det är tid för ansvar.
Kilometerskatten på tung trafik är central. Det finns dessutom ett färdigt förslag på en flygskatt – som också mött hårt motstånd.
– Jag tycker att det är väldigt konstigt att man ska straffbeskatta avstånd, jag förstår inte den logiken, sade Niklas Nordström (S), kommunalråd i Luleå i höstas.
Medan finansminister Magdalena Andersson (S) har sagt:
– Den här skatten kommer inte att kosta mer än vad det kostar att parkera på flygplatsen. Och vi har inte sett att de här parkeringsavgifterna har haft någon avgörande inverkan på jobb och tillväxt i landet.
”Bra att det inte blev något förslag”
Lastbilsföraren Conny Hård är glad att förslaget om kilometerskatt drogs tillbaka.
– Det var bra att det inte blev någonting av förslaget, att de lade det på is. Det skulle vara dåligt för transportbranschen i Sverige, säger han.
Det handlar om konkurrensen från utländska åkare, som kör billigare och som enkelt kommer undan svenska miljöavgifter. Och om att en ny kilometerskatt skulle slå orättvist mot landsbygden.
Conny Hårds uppfattning har stöd av både näringslivet, LRF och LO, och nu alltså också av regeringen. Utredningen som regeringen själv hade tillsatt dög inte, enligt finansministern.
– Åkerierna betalar redan väldigt mycket. Hur ska de överleva? säger Conny Hård.
Men nu finns inte det här förslaget längre. Tror du verkligen att de skulle våga lägga det igen?
– Vid ett senare tillfälle skulle jag inte vara förvånad om de gör det.
Reportage i Agenda söndag 5 mars kl 21.15 i SVT2 och SVT Play. I studion: Miljöminister Karolina Skog (MP). Se programmet här, direkt eller i efterhand.