Jordgubbs- och spenatsallad – helt från växtriket. Foto: TT

Var tredje svensk är flexitarian

Uppdaterad
Publicerad

Sex procent i Sverige är vegetarianer men gruppen som äter vegetariskt flera gånger i veckan ökar. Och enligt en ny undersökning är mer än var tredje svensk flexitarian. Alltså att man äter vegetarisk mat en eller ett par gånger i veckan.

Vi är fortfarande storkonsumenter av kött i Sverige. Enligt en ny Sifo undersökning som livsmedelskoncernen Axfood låtit göra är det bara 6 procent som i dag är vegetarianer men hela 36 procent svarar att de ändå ofta äter vegetariskt och de blir bara fler och fler.

Många flexitarianer

Claes Salomonsson som är presschef Axfood förklarar.

– Den här gruppen flexitarianer alltså folk som inte är vegetarianer men som äter vegetariskt en eller två gånger i veckan ökar kraftigt. Var tredje svensk är idag flexitarian.

Syns i försäljningsiffrorna

Förändringen syns också i försäljningsstatistiken. Det senaste året har de vegetariska livsmedlen ökat med över 100 procent. Kanske är det inte bara en tillfällig trend i våra konsumtionsvanor.

Matvanorna ändras

Den före detta riksdagsledamoten Åsa Domeij som i dag är miljöchef Axfood konstaterar:

– Det här att man ser en fördubbling av vegetariska produkter på ett år är väldigt stort. Om man lägger ihop det med att också köttkonsumtionen inte ökar längre, den började öka rejält efter EU-inträdet, så kan det vara så att av miljö, hälsoskäl och en del djurvälfärd så kommer folk att äta annorlunda i framtiden, säger hon.

Undersökning om våra matvanor

Undersökningen på uppdrag av Axfood som driver matkedjorna Hemköp och Willys gjordes av TSN-Sifos webbpanel 26-28 oktober. Antalet svarande var 1.086 slumpmässigt utvalda från allmänheten.

36 procent uppgav att de äter vegetarisk mat en eller flera gånger i veckan.

Totalt svarade 22 procent att de avser att äta mindre kött det kommande året. (25 procent av kvinnorna och 31 procent bland de yngre)

6 procent svarade att de idag är vegetarianer.

På Willys och Hemköp ökade försäljningen av kyld vegetarisk mat med 116 procent på ett år. Året innan var ökningen 40 procent.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.