Tusentals svenska konsumenter har klagat på bilvärderingssajter på nätet, som enligt konsumenterna inte varit tydliga med att de kostar pengar. Foto: Martina Holmberg/TT

Inkassoverksamheten olaglig, menar Datainspektionen

Uppdaterad
Publicerad

SVT:s konsumentredaktion Plus granskade 2016 bilvärderingssajten Autopriser.net, som fått många svenska konsumenter att känna sig lurade och tvungna att betala för en tjänst de inte velat ha. 

2017 toppar en annan bilvärderingssajt, Hurmycket.com, anmälningsstatistiken hos Konsument Europa, den enhet under Konsumentverket som hanterar utländska företag. 

Konsumtion på nätet

Gemensamt för de båda är att när konsumenten väljer att bestrida så skickar den estniska juristbyrån Storm & Mets inkassokrav, trots att Datainspektionen redan 2016 polisanmält företaget för att bedriva olaglig inkassoverksamhet, eftersom de hotar att dra svenska konsumenter inför estnisk domstol. 

Enligt EU:s regler ska en tvist mellan en konsument och en näringsidkare avgöras i konsumentens hemland.

LÄS MER: Bilvärderingen på nätet ledde till estniska hot om domstol

Kan vara brottsligt – utredningen läggs ändå ner

I maj 2017 la åklagaren Malin Arentoft ner förundersökningen mot Storm & Mets, med följande motivering: 

”Den misstänkte finns i Estland och inte förväntas komma till Sverige på frivillig väg. Då det anmälda brottet inte är straffbart i Estland saknas möjlighet för lagföring utomlands eller utlämning till Sverige”. 

–Det är mycket möjligt att det är ett brott i Sverige. Men det visade sig under utredningen att det inte fanns någon motsvarighet för brottet i Estland. Därför skulle det bli svårt att få hjälp av estniska myndigheter att utreda brottet, säger Malin Arentoft. 

–Jag har dock full förståelse för konsumenter som känner sig missnöjda och för Datainspektionens hållning i frågan. Men vi har en begränsad verktygslåda och kan tyvärr inte lösa alla typer av problem.

Trots beslutet anser Datainspektionen fortfarande att verksamheten inte går sjysst till. 

– Vi har inte haft anledning att ändra uppfattning i frågan. Men vi ser tyvärr inte att det i dagsläget finns någon framkomlig väg att gå vidare med ärendet på, säger Josefine Paulie, jurist på Datainspektionen. 

”Problemet bara växer”

Jolanda Girzl, enhetschef på Konsument Europa, är kritisk till att förundersökningen läggs ner. 

– Problemet är att det här signalerar att det är fritt fram för utländska inkassoföretag som saknar tillstånd från Datainspektionen att bedriva verksamhet i Sverige, säger hon.

– Om polisen hade utrett då hade det underlättat väldigt mycket för konsumenterna, eftersom man vill veta vad som gäller. För problemet bara växer. Det är viktigt att få en prövning med tanke på det stora antalet drabbade konsumenter.

Plusredaktionen har i under en längre tid sökt både Storm & Mets och Hurmycket.com utan att få något svar. 2016 fick vi dock kontakt med Storm & Mets ägare.

SE MER: Plus konfronterar inkassoföretagets ägare: ”Jag har en tvillingbror”

LÄS OCKSÅ: Så skyddar du dig som konsument på nätet

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Konsumtion på nätet

Mer i ämnet