Svidande kritik efter militär buskörning

Uppdaterad
Publicerad

Stridsbåten körde på Göta Kanal i hastigheter strax under 40 knop, trots att högsta tillåtna hastighet är 5 knop. En båt prejades in i ett träd, en besättningsman föll överbord, och en sluss var ytterst nära att förstöras.

Det är några av detaljerna som framkommit efter Försvarsmaktens egna utredning av händelsen, som utspelade sig i somras. Där riktas massiv kritik mot båtchefen och kommendörkaptenen, som enligt utredarna ”konsekvent har åsidosatt lag, förordning, författning samt interna regler och riktlinjer”

Den Karlskrona-baserade stridsbåten skulle transporteras från väst- till östkusten och valde att åka genom Göta Kanal, trots att den vägen både är dyrare och längre. Hastigheten uppgick till 39 knop, trots att högsta tillåtna hastighet på kanalen bara är 5 knop. Svallvågor från stridsbåten gjorde att en skonert trycktes upp mot kanalbanken och fastnade med riggen i ett träd.

De höga hastigheterna var också ytterst nära att orsaka totalhaveri i en sluss, vilket hade orsakat skador för mångmiljonbelopp.

Man föll överbord – skadades

Vid ett tillfälle i väntan på en broöppning gjorde båten en häftig rörelse, vilket gjorde att en besättningsman föll överbord och skadade sig. Något båtchefen uppger att han inte märkte.

Personal på Kanalbolaget vittnar om hur de mötts av nonchalans och arrogans från båtchefen när de påtalat det vårdslösa framförandet. Båtchefen har tills vidare stängts av från allt arbete ombord på fartyg sedan händelsen uppdagades.

Ärendet har nu lämnats över till särskild åklagare som ska ta ställning till huruvida åtal ska väckas mot båtchefen och kommendörkaptenen eller inte.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.