Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hur vanligt är det att personer, likt Johan Olofsson, felaktig placeras i särskola och vad kan göras åt det? Här svarar Magnus Tideman, professor i socialt arbete med inriktning funktionshinder på Högskolan i Halmstad, hur han ser på saken. Foto: Daniel Strömbäck/SVT

Forskaren om felaktiga placeringar på särskolan – här är förslagen på lösningar

Uppdaterad
Publicerad

Flera personer i Sverige har felaktigt placerats i särskola. Det menar Magnus Tideman, professor i socialt arbete på Högskolan i Halmstad.

– Hur många de är, är svårt att veta, säger han.

SVT Halland har träffat Johan Olofsson, som under uppväxten var placerad i särskola. Nu visar en ny utredning att hans diagnos som låg till grund för placeringen varit felaktig.

Enligt Magnus Tideman, professor i socialt arbete med inriktning funktionshinder på Högskolan i Halmstad, är Johans fall inte unikt.

Hur utbrett är problemet och vad han tycker kan göras åt det? Se Magnus Tidemans svar i klippet.

Johan placerades i särskola – diagnosen var fel visar ny utredning

Se Johan berätta hur det påverkat hans liv:

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Jag har skämts något fruktansvärt”, säger Johan som bedömdes ha en intellektuell funktionsnedsättning men som nu fått den avskriven. Här får du träffa honom på hans arbetsplats. Foto: Peter Osterberger/SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.