Debatten om vägsaltet fortsätter. Över 6500 har nu skrivit under den namninsamling mot vägsalt i Jämtland som Torbjön Jonsson i Hammerdal startade för knappt en vecka sedan. Och man behöver inte leta länge förrän man hittar någon som tycker till om vägsalt.
– Det är kladdigt, dåligt, opålitligt väglag och miljöbrottet törs jag inte ens fundera på, säger Joel Strömqvist.
Vi träffar honom utanför macken i Lit där han stannat till för att tvätta rutorna på bilen.
Han ser inga fördelar alls med vägsalt. Istället ser han bara de nackdelar som många andra också lyfter. Bland annat just miljöaspekten där salt hamnar i naturen och påverkar växtligheten.
Spolarvätska hårdvaluta
Inne på macken träffar vi ägaren Göran Hansson. I hans butik syns det tydligt att E45, som går förbi Lit, numera saltas. I ett hörn står flera lådor med spolarvätska.
– Hittills den här hösten har det nog gått mellan fyra och fem gånger mer spolarvätska än tidigare år, säger han.
Han berättar att det kommer in kunder som han inte alls känner igen.
– De har åkt från Strömsund och när de kommer hit måste de stanna till och köpa spolarvätska och fylla på innan de kan fortsätta in till stan, säger han.
Även biltvätten som butiken har används numera mera frekvent. Flera behöver tvätta sina bilar oftare.
Norrlänningar mest negativa
Opinionen mot vägsalt är störst i norra Sverige. Det är inte så konstigt, tycker Göran Hansson. Här är det många som kör lite äldre bilar, Jämtland har landets äldsta bilpark.
– Nya bilar har inga problem med saltet, de har bra rostskydd men här har vi många äldre bilar som inte har så bra rostskydd, säger Göran Hansson.
Och då går bilarna sönder fortare.
– Och det kostar pengar, säger Göran Hansson.