Det var i början av februari i år som kvinnan åkte till sjukhuset för att lämna blodprover. När hon anmälde sig i receptionen fick hon ett mycket obehagligt besked från personalen i luckan.
– När jag lämnade min id-handling så sa receptionisten att jag står som avliden och att min journal var avregistrerad. De sa att något måste ha blivit fel och att de skulle försöka rätta till det. Jag fick ändå lämna proverna och åkte sedan hem, sade kvinnan, som vill vara anonym, till Smålands-Tidningen.
När kvinnan kontaktade sjukvården hänvisade de henne vidare till Skatteverket, som då upptäckte att något hos dem blivit fel. Hon hade förväxlats med en annan person som avlidit och hade ett snarlikt personnummer.
Fick ingen pension
Dödförklaringen var både integritetskänsligt och orsakade även att bland annat hennes bankkort och internetbank slutade fungera och pensionen slutade att betalas ut. För att rätta till problemen som skatteverket orsakade tvingades kvinnan och hennes man att lägga ner mycket tid på telefonsamtal och bilresor för att ordna upp allt.
Allvarligt fel
Så här skriver Justitiekanslern i sin motivering till ersättningen:
Det är i detta fall fråga om ett allvarligt fel. När det gäller att i pengar uppskatta den skada och kränkning som det inträffade medfört för kvinnan bör beaktas att den felaktiga registreringen avsett ett mycket integritetskänsligt område.
Registreringen har sannolikt också på det sätt som kvinnan har beskrivit medfört avsevärda problem och olägenheter i form av bland annat onödiga kontakter med bank och myndigheter.
Får 21 000 kronor i skadestånd
Med hänsyn till dessa omständigheter och med beaktande av den praxis som har utvecklats här bestämmer Justitiekanslern ersättningen för kränkning till 20 000 kr. Kvinnan får även 1 000 kronor i ersättning för telefonsamtal och bilresor. Sammanlagt blir alltså skadeståndet 21 000 kronor.