Projektet kommer påbörjas under hösten 2016 och bakom utbyggnaden står Jönköping energi tillsammans med en stor elleverantör.
– Vi får fler och fler förfrågningar om bra och vettig laddningsinfrastruktur för elbilar. Detta är ett sätt att svara upp mot den efterfrågan, säger Erik Wiström, projektledare på Jönköping energi.
Han tror att utbyggnaden kommer medföra att Jönköping kan få en viktig roll i ett landsomfattande nätverk av laddstoplar.
– Vi är placerade bra i Sverige och kan erbjuda boende i Jönköpingsregionen inte bara att ladda sina bilar här utan även transportera sig mellan storstadsregionerna i Sverige, säger Erik Wiström.
Gör kartläggning
Det kommunala bolaget håller nu på att göra en kartläggning över var stolparna kommer placeras och enligt Erik Wiström kan de hamna i olika delar av länet.
– De kommer placeras någonstans i Jönköpingsregionen, men den exakta placeringen är inte bestämd än, säger han.
Enligt databasen Elbilen i Sverige är det främst Jönköping och Värnamo som har en större mängd elbilar i länet, alltså fler än 30 st.
Men Erik Wiström menar att utbyggnaden ändå behövs.
– Vi ser att det händer väldigt mycket på elbilmarknaden just nu. Det sker en kraftig expansion och vi vill vara med i den utvecklingen, säger han.
Elhybrider ökar mest
Men elbilen har fortfarande svårt att stå sig i konkurrensen mot andra miljöbilar.
Det är nyregistreringen av elhybrider och inte elbilar som ökat mest de senaste åren i både Jönköpings län och landet, enligt statistik från SCB.
– Även elhybrider behöver laddas i viss mån, men kanske inte så mycket med snabbladdare. Men vi ser också att efterfrågan på rena elbilar kommer mer och mer, så behovet kommer definitivt finnas framåt, säger Erik Wiström.
Kör du elbil själv?
– Nej, men vi har elbil när vi kör i jobbet.