Matematiklyftet skapar läroglädje på förskolan

Uppdaterad
Publicerad

Barnens intresse för matematik ska nu öka. Därför har Jönköpings kommun kompetensutvecklat förskollärarna på alla förskolor i kommunen. På Norrängens förskola i Huskvarna uppskattas arbetsmetoden.

– Det är fantastiskt kul att se ett sådant resultat. Att barnen får en annan förståelse och pratar mer om matematik och jämför i vardagen, säger Marie-Louise Folkesson, förskollärare på Norrängens förskola i Huskvarna. 

När det är samling i haj-gruppen på Norrängens förskola i Huskvarna plockar förskolläraren Marie-Louise Folkesson fram ekollon och kastanjer för att locka barnen att tänka matematiskt. Det blir genast diskussioner i gruppen. Vilken burk innehåller flest och vilken rad blir längst när man lägger ut dem i rummet är några av frågeställningarna.

– Det måste vara trettiohundra stycken, säger ett av barnen.

Läget i svenska skolan 2016

De får pröva sina egna teorier och det gör inget att man räknar fel.

– Men de såg skillnaden mellan att det var en liten och en lång rad och det var fler i den ena än i den andra, säger Marie-Louise Folkesson.

Styrs av Skolverket

Sedan ett och ett halvt år tillbaka arbetar samtliga förskolor i Jönköpings kommun med matematiklyftet. Förskollärarna har fått utbildning och via skolverket ges stöttning i hur förskolorna kan ska stimulera barnens lärande. I flera PISA-undersökningar har Sverige halkat efter i bland annat matematik. Enligt skolförvaltningen i Jönköping är matematiklyftet ett sätt att förhindra att den trenden fortsätter.

– Forskning visar att det vi gör i förskolan har betydelse för det som komma skall. Kan vi ge barnen bättre förutsättningar och möjligheter att utvecklas och lära så ska vi göra det, säger Annika Ebefors, biträdande förskolechef i Jönköpings kommun.

Men många förskollärare är ju redan idag hårt pressade. Är det här inte bara ett moment extra?

– Visst kan det vara så men matematik ingår i läroplanen. Vi ska jobba med det. I början var det lite trögt men under resans gång har det lättat och man är mer bekväm med materialet, säger hon.

Barnen är engagerade

Ellen Thulin och Leonora Gashi Johansson på Norrängens förskola säger att de gillar att räkna.

Har ni lärt er att räkna här?

– Nja, inte så mycket, säger Leonora.

– Bara 1, 2, 3, 4, 5, fyller kompisen Ellen i. Sedan fortsätter hon att räkna vidare.

Alla i barnen är engagerade och lägger ut ekollon och kastanjer i hela rummet. Det märks att de tycker det är roligt och för förskolläraren Marie-Louise Folkesson är det en utmaning att hitta material som stimulerar inlärningen.

Vad hoppas du att de tar med sig härifrån?

– De ska känna att det är roligt och att de kan. Har man känslan att det här klarar jag så är det roligt när man kommer upp i skolåldern också.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Läget i svenska skolan 2016

Mer i ämnet