• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Eketånga/Alet i Halmstads kommun, Hallands län. Det pågår en kraftig brand i gamla Äventyrslandet. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Halland.

Ny flicka ofredad av främmande man vid skola

Uppdaterad
Publicerad

En flicka i tioårsåldern blev i förmiddags kontaktad av en för henne okänd man vid Attarpsskolan i Bankeryd. Nu ska elevernas säkerhet stärkas på alla kommunens skolor.

Efter flera rapporter om incidenter där barn berättat att okända män försökt locka med dem in i en bil så försöker kommunen nu förstärka bemanningen ute på skolgårdarna i kommunen skolor.

Sprang från mannen

Den nya händelsen ska enligt polisanmälan ha inträffad under tisdagen på förmiddagen. Enligt anmälan ska mannen försökt få med flickan i sin bil. Kontakten skedde på en infartsväg på skolområdet vid Attarpsskolan i Bankeryd. Flickan kunde snabbt springa från platsen.

Mannen försökte aldrig fysiskt få in henne i bilen. Polisen kom till platsen strax därefter och anmälan är nu rubricerad som ofredande.

Fler vuxna ute

Tidigare har ofredanden anmälts vid såväl Råslättsskolan som på Rosenlundsområdet i Jönköping. Utbildningsförvaltningen ser allvarligt på händelserna.

– Vi kommer med anledning av det som hänt att prata med eleverna på alla kommunens grundskolor. Vi förstärker samtidigt vuxennärvaron ute på skolgårdarna, säger David Norrfjärd, grundskolechef i Jönköpings kommun.

Sådana här historier dyker ju upp med jämna mellanrum – var går gränsen när man väljer att agera?

– Vi har ett nära samarbete  och gör noggranna övervägningar innan vi väljer att agera. Det är ju allvarligt när någon försöker locka till sig ett barn i nära anslutning till våra skolor.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.