Lennart Andersson, regiondirektör Trafikverket

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Det man inte vet, tar man inte höjd för”, säger Lennart Andersson, regional direktör i sydöstra regionen på Trafikverket om kostnadsökningarna – hör mer i videoklippet. Foto: SVT

Planerat järnvägsbygge skenar i kostnader – två miljarder dyrare på åtta år

Uppdaterad
Publicerad

Drygt en miljard skulle det historiska järnvägsprojektet, som bland annat innehåller en ny järnväg mellan Tenhult och Byarum, kosta.

Men satsningen väntas bli betydligt dyrare för skattebetalarna. På åtta år har prislappen stigit med 185 procent.

Det handlar bland annat om en 25 kilometer lång ny järnväg mellan Byarum och Tenhult – en pusselbit i en storsatsning på banan mellan Jönköping och Värnamo, som ska vara klar för trafik år 2033. Dessutom ska delar av nuvarande banor i länet, såsom Nässjö-Värnamo, elektrifieras. Men sedan planeringen av projektet drog igång har den väntade prislappen stigit.

Beslut om nybygge

När förslaget togs fram 2014-2015 uppgavs kostnaden till cirka 1,1 miljarder, med tillkommande kostnader för byggherre och projektering på 20-25 procent.

Ny järnväg mellan Värnamo och Jönköping

När Trafikverket förra året skulle redovisa hur mycket kommande trafikprojekt ökat i kostnader de senaste åren uppskattades prislappen för hela satsningen på nära 3,3 miljarder – en ökning med 185 procent på åtta år.

Under samma period har byggpriserna gått upp runt 20 procent, och utgör därmed bara en del av ökningen. Priser generellt i samhället har gått upp med 8 procent (KPI)*.

Räknar på samhällsnytta

Bakom ökningen ligger bland annat kostnader för kraftförsörjning som inte tidigare räknats in. Även markarbeten och att lösa in fastigheter väntas bli dyrare än Trafikverket först räknat med.

– Där ser vi en kostnad som ökat rätt så påtagligt, säger Lennart Andersson, regional direktör på Trafikverket.

Nu räknar Trafikverket på om samhällsnyttan med den nya järnvägen fortfarande väger tyngre än den förväntade prislappen. Sen är det upp till regeringen att bestämma om de fortfarande vill satsa på bygget i nästa nationella plan.

– Den samhällsekonomiska bedömningen kan förändras om kostnaderna ökar, säger Lennart Andersson.

*Den senaste kostnadsbedömningen redovisas av Trafikverket i prisnivå februari 2021, i investeringsindex banhållning. Under samma period har KPI gått upp 8 procent, alltså fram till 2021.

Riksrevisionen har kritiserat Trafikverkets kostnadskontroll och menar att kostnader systematiskt underskattas – något som kan drabba andra väg- och järnvägsbyggen runt om i landet. Hör mer i videoklippet:

Magnus Landergren på riksrevisionen står i ett konferensrum

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör Magnus Landergren på Riksrevisionen om kritiken mot Trafikverkets kostnadsbedömningar. Foto: Enno Ladwig/SVT

Så mycket ska kommunerna lägga på järnvägsprojektet

Region Jönköpings län: 400 miljoner kronor

Jönköpings kommun: 49,7 miljoner kronor

Värnamo kommun: 27,3 miljoner kronor

Vaggeryds kommun: 23 miljoner kronor

Järnvägsprojektet – fyra delprojekt

Järnvägsprojektet Värnamo-Jönköping till en kostnad på över tre miljarder finns i regeringens nationella plan sedan 2018.

Projektet består av fyra delar:

  • 25 kilometer ny järnväg mellan Byarum och Tenhult
  • Ny mötesstation vid Huskvarna
  • Elektrifiering av sträckan Värnamo – Nässjö
  • Elektrifiering av sträckan Byarum – Torsvik

Byggnationen av den nya järnvägen inleds 2027-2028, och den beräknas vara klar för trafik 2033.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Ny järnväg mellan Värnamo och Jönköping

Mer i ämnet