De senaste åtta åren har den beräknade kostnaden för järnvägssatsningen ökat från 1,1 till över 3 miljarder – men projektet måste spara pengar. Bilden är en genrebild. Foto: Johan Nilsson/TT

Ville ha mer pengar till nya järnvägen mellan Byarum och Tenhult – stoppades internt

Publicerad

Så sent som förra året visade det sig att den nya järnvägen mellan Byarum och Tenhult fördyrats med flera hundra miljoner.

Men den nya prislappen accepterades inte – utan stoppades internt av Trafikverket. I stället måste pengarna sparas in.

Förra året krävde regeringen att Trafikverket skulle göra en extra kostnadsredovisning av kommande väg- och järnvägssatsningar. Detta för att se om prislapparna dragit iväg sedan året innan, då de tog beslut om den Nationella planen 2022-2033.

Ett av projekten som hade fördyrats var Värnamo-Jönköping.

Ny järnväg mellan Värnamo och Jönköping

Projektet som helhet – där en ny järnväg mellan Byarum och Tenhult, en mötesstation och elektrifiering av nuvarande banor ingår – hade plötsligt en väntad prislapp på 3 280 miljoner. En ökning med 462 miljoner sedan året innan.

Inte räknat in kraftförsörjning

Anledningen, uppgav Trafikverket, var att elektrifieringen var mer materialtung än man tidigare trott – dessutom hade kraftförsörjning inte räknats in i totalkostnaden.

– Det har hanterats på ett annat vis i Trafikverket. Sedan något år tillbaka ska de kostnaderna delas ut på projekten, säger Lennart Andersson, regional direktör på Trafikverket.

När man ska elektrifiera järnvägsbanor är ju kraftförsörjning en nödvändighet – varför räknades det inte in i totalkostnaden?

– Att vi behövde kraftförsörjning var självklart men inte hur det skulle finansieras.

240 nya miljoner

Men den största ökningen låg den nya järnvägen mellan Tenhult och Byarum bakom. 240 miljoner ytterligare behövdes till delprojektet som hade en ny prognostiserad slutnota: 2 162 miljoner. Men på ett internt revisionsmöte beslutades att pengarna inte skulle tilldelas projektet – utan att kostnaderna ska sparas in.

– Signalen tillbaka till oss som arbetar regionalt är att göra allt vad vi kan för att minska de 240 miljonerna, säger Lennart Andersson.

Den nu gällande prislappen för alla delar i infrastruktursatsningen som Trafikverket måste förhålla sig till är 3 040 miljoner kronor.

Som SVT tidigare rapporterat har järnvägsprojektet ökat med 185 procent i kostnader på åtta år.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Se hur den nya järnvägen ska gå mellan Värnamo och Jönköping. Foto: Henrik Crona/SVT Design

Nya järnvägen mellan Byarum och Tenhult

Den runt 25 kilometer långa järnvägen kommer gå mellan Byarum och Tenhult. Trafikverkets mål är att förbättra pendlingen mellan Värnamo och Jönköping genom att restiden ska bli mindre än 50 minuter.

Var tågen kommer stanna bestämmer tågoperatören men inget stopp planeras i Tenhult.

I oktober 2023 bestämde Trafikverket i vilket område den nya järnvägen ska gå. Under 2024 pågår en mer detaljerad järnvägsplan, fram till 2029 då järnvägen ska byggas.

Del i större projekt

Järnvägsprojektet Värnamo-Jönköping finns i regeringens nationella plan sedan 2018.

Projektet består av fyra delar:

  • 25 kilometer ny järnväg mellan Byarum och Tenhult
  • Ny mötesstation vid Huskvarna
  • Elektrifiering av sträckan Värnamo – Nässjö
  • Elektrifiering av sträckan Byarum – Torsvik

Den nya järnvägen beräknas vara klar för trafik 2033.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Ny järnväg mellan Värnamo och Jönköping

Mer i ämnet