Foto: Jonas Ekströmer / TT

Fornåsabonden: ”Jag blev besviken”

Uppdaterad
Publicerad

Den 15 september lanserade affärskedjan Coop sin nya reklamfilm där det kooperativa förbundet uppmuntrar till att äta mindre kött. En av dem som reagerat på filmen är lantbrukaren och agronomen Albin Gunnarson från Fornåsa.

– Jag blev rätt så besviken, sen blev jag arg också. Jag tycker att man måste skilja på kött och kött, säger Albin Gunnarson.

Filmade igenvuxen betesmark

Som en reaktion på reklamfilmen spelade Albin Gunnarson in en egen film som han sedan la upp på sin privata Facebook. Den visar ett gammalt vattenhål på familjegården i Fornåsa. Tidigare var terrängen där öppen, men efter årtionden utan betande boskap har den vuxit igen och skog har planterats på platsen.

– Bilden blir ganska slående med 40 centimeter tjocka träd där kor betade för 50 år sedan. Det här blir konsekvensen av Coops film, det är bättre att uppmuntra till att äta svenskt kött istället, säger Albin Gunnarson.

Stor spridning

Filmen har i skrivande stund delats drygt 1000 gånger och har visats över 91 000 gånger.

– Till syvende och sist är det konsumenten som bestämmer vad som finns i affären så jag hoppas att fler väljer svenskt kött och att handeln marknadsför mer av det kött och det vi faktiskt producerar här, säger Albin Gunnarson.

”Medvetna om konsekvenserna”

Albin Gunnarson menar att konsumenten måste vara medveten om att kött inte bara handlar om vad som ligger i köttdisken, utan att det också har med landskapet att göra. För att bevara det öppet måste djur beta på markerna.

– Vi kan äta mindre kött, men vi måste äta rätt kött och vi måste vara medvetna om konsekvenserna, säger Albin Gunnarson.

Positiva konsumenter

Reaktionerna har även nått butikskedjan. Coops tillförordnade hållbarhetschef Anneli Bylund menar att några branschorganisationer och enskilda köttproducenter har hört av sig med kritik, men att konsumenterna snarare visat en positiv inställning till reklamfilmen.

– Vi har gjort den här filmen eftersom fyra av tio vill ha hjälp med att äta mer grönt. Därför ser vi det som två delar där konsumentdelen inte är kritisk utan snarare positiv.

Missförstånd och feltolkning

Affärskedjan menar att de jobbar mycket med att främja svensk köttproduktion och att en stor del av deras produkter, såväl kött som grönsaker, kommer från just Sverige. Att reklamfilmen rivit upp känslor ser de som ett missförstånd och en feltolkning av deras budskap.

– Det finns alltid önskemål om att bredda sitt budskap och i den bästa av världar skulle man kunna visa alla aspekter. Här fick vi göra en avvägning för att visa att man borde minska köttet, inte ta bort det helt. Vi vet att svensk köttproduktion är bättre än mycket annan i världen, men fortfarande går det åt mycket vatten och det släpper ut mycket växthusgaser. Det här är ändå en fråga som rör vår planet och vad vår roll i detta är, säger Anneli Bylund.

Planerar inget uttalande

I dagsläget finns det inga planer på att bemöta kritiken direkt.

– Vi svarar gärna och diskuterar frågan, vi har till exempel fått många inlägg på vår Facebooksida, men vi har inte planerat något direkt svarsmål, säger Anneli Bylund.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.