Trafikpolisens chef Peter Friberg ser att bilister struntar i att använda blinkers. Foto: SVT

Varannan bilist bryter mot lagen

Uppdaterad
Publicerad

SVT Nyheter Småland tog med trafikpolisens chef Peter Friberg till en rondell. Han gick se en stor mängd trafikbrott begås.

Ungefär varannan bilist struntar i att blinka när de lämnar en rondell, det visar en rad undersökningar genom åren (se faktaruta).

– Det är ett lagbrott, säger Peter Friberg, chef för trafikpolisen i Växjö.

Trafikvett

Blivit värre

SVT Nyheter Småland tar med honom till Lineborgsrondellen i Växjö. Trots att det är morgonrusning med mycket trafik och dåliga siktförhållanden på grund av dimma struntar en majoritet av bilisterna i att blinka när de lämnar rondellen.

I närheten ligger en skola. Polischefen Peter Friberg tycker att beteendet blivit värre senaste åren.

– Reglerna efterlevs inte på samma sätt längre, säger han.

Bilar krockar med cyklar

Transportstyrelsen har tagit fram statistik åt SVT som visar att det skett närmare 700 trafikolyckor i rondeller i Jönköping, Kalmar, Kronoberg och Blekinge län de senaste 6 åren. Fyra av dem är dödsolyckor. Den vanligaste typen av olycka är mellan bilister och cyklister: 148 stycken.

Den näst vanligaste typen av olycka i en rondell är att en bil kör på en annan bil bakifrån: 133 stycken. Den tredje vanligaste är singelolyckor med bilar: 125 stycken.

– Det är inte okej när bilar struntar i att blinka i rondeller, säger Jovanka Veitberg som cyklar i Växjö.

Bötesbeloppet för att strunta i blinkers är 500 kronor. Enligt polisen i Växjö är brottet inte prioriterat.

SVT Nyheter Småland har gjort en film som visar hur du ska köra i en rondell.

Så stor andel struntar i att blinka:

1. Göteborg, 84 procent.

2. Västervik, 52 procent.

3. Kalmar, 50 procent.

4. Jönköping, 42 procent.

5. Karlskrona, 37 procent.

6. Stockholm, 31 procent.

Källa: Motormännen år 2015. Gäller bilister i cirkulationsplats.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Trafikvett

Mer i ämnet