En gång i tiden fanns det gott om jobb inom stålindustrin i Torshälla – även för dem som saknade gymnasieutbildning. Men villkoren har förändrats.
På många gamla bruksorter och i glesbygdskommuner lever dock den gamla inställningen till skolan kvar, enligt skolforskaren Pirjo Lahdenperä vid Mälardalens högskola.
Här har betygen vänt uppåt
Gökstensskolan i Torshälla, som dragits med relativt sett låga betygsresultat, har dock vänt den negativa trenden.
För tio år sedan låg Gökstensskolan under rikssnittet, liksom Sörmlandssnittet, när det gäller betyg. I år gick eleverna i årskurs nio på sommarlov med ett betygssnitt på drygt 220 poäng, vilket ser ut att bli högre rikssnittet.
Numera är 90 procent behöriga till gymnasiet, vilket är bättre än genomsnittet i Sörmland. Som SVT Nyheter Sörmland nyligen berättat lämnade nästan var femte elev grundskolan utan behörighet till gymnasiet förra året.
Läxläsning efter skoldagen
Bakom höjningen ligger ett medvetet arbete, enligt Anu Enehöjd, rektor på Gökstensskolan sedan tre år tillbaka.
– Vi har jobbat med läxläsning, tre timmar i veckan, vi har jobbat mycket med skolkulturen och att vi ska ha goda relationer, och vi har låtit eleverna vara med och påverka hur vi kan bli bättre.
Viktigt med ”riktiga uppgifter”
Lärarna Eva Norling, lärare i svenska och engelska, och Mathias Ledung, språklärare, tillskriver ledarskapet och skolans arbete med entreprenöriellt lärande en del av förklaringen till höjningen.
– Vi har fokuserat mer på riktiga uppgifter, säger Eva Norling.
– Några av oss har gått kurser i entreprenöriellt lärande, så uppgifterna vi ger våra elever är riktiga uppgifter. Det kan vara uppdrag från förvaltningen. I nian jobbar de mot ett företag i tre veckor och tar fram en innovation. Samtidigt kopplas uppgiften till olika ämnen i skolan.
Vill ha respons från lärare
Eleverna Leo Carlberg och Alexander Carlsson börjar snart nian efter ett långt sommarlov. Båda anser att betygen är viktiga.
– Det är viktigt att se vad man gör bra och vad man kan göra bra, säger Alex.
– Responsen är viktigare än själva betyget. De är som milstolpar, riktlinjer, för vad man gör bra och vad man kan utveckla, säger Leo.