Vill locka de stora plånböckerna

Uppdaterad
Publicerad

I länets minsta kommun bygger en stor del av turismen på att locka besökare med mycket pengar att spendera. Detta genom bland annat märkeskläder, konferensanläggningar och golfresor.

– Det är folk med plånbok som är vana att spendera pengar som kommet till Vingåker, säger Suzan Östman Bäckman, näringslivsansvarig inom Vingåkers kommun.

Enligt den senaste mätningen omsatte man under 2013 strax under 90 miljoner kronor på sin turism. En ganska blygsam siffra i jämförelse med andra kommuner, men i den ingår inte vad man skulle kunna kalla hela Sörmlands största turistmål, outletområdet som har ungefär 500.000 besökare om året.

Sörmlandsturism

Inte bara märkeskläder

Men det är inte bara genom märkeskläder som man vill locka köpstarka besökare. Man gör det även genom konstutställningar på Säfstaholms slott och genom det hårdsatsande Båsenberga-området ett stenkast utanför tätorten.

– Det mesta vi har är konferenser, men sedan har vi även golf-paket där vi vänder oss mot en privatmarknad, säger Thomas Neuendorf som äger hotellet i området.

Genom konferenser och paketresor lockar man varje år tiotusentals till Båsenberga och inom samma område ligger även en skidanläggning som just nu expanderar. Detta genom ett nytt klubbhus och en ny nedfart som ska ge plats åt en skicrossbana.

Tufft ekonomiskt

Suzan Östman Bäckman är nöjd över turismen i Vingåker, även om kommunens storlek inte alltid är till godo.

– Det är tufft med resurser. Vi har ju fullt upp med bland annat skola och äldrevård. Man känner ju alltid att man vill ha mera pengar. Vi har en turistbyrå på slottet, det skulle ha varit fantastiskt att ha en turistbyrå på outletområdet också, men det är svårt, säger hon. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Sörmlandsturism

Mer i ämnet