Under tisdagen blev Bengt Bergströms skyddsfordon påkört på E4 i höjd med Rotebro. Foto: SVT/Håkan Sandell

Hans skyddsfordon kördes på mitt under bärgningsarbetet

Uppdaterad
Publicerad

Under tisdagen skadades flera personer i en trafikolycka på E4 norr om Stockholm. Anledningen var att någon körde in i Bengt Bergströms skyddsfordon under ett bärgningsarbete. – Det var riktigt kritiskt. En chock, säger han.

Bengt ”Bullen” Bergström är TMA-chaufför. Han kör de blinkande fordon som ska skydda bärgningspersonal genom att varna trafikanter. I tisdags befann han sig på E4:an vid Rotebro vid en trafikolycka

– Jag ser att det kommer en vit Merca i 100 kilometer i timmen. Jag ser att det kommer att smälla och jag tänker bara ”vart fan ska jag ta vägen, här kommer det att spruta bildelar”, säger Bengt Bergström.

”Döden, panik, chock”

Han berättar att han ser hur bilen försöker väja i sista sekund. Den svänger och träffar kudden längst bak på skyddsfordonet, för att sedan studsa ut över de andra körfälten.

– Bilen lättar så pass att det var hjulspår ovanpå en Taxi 020-bil. Och två bilar fick han med sig, en fick de klippa taket av. Så det var riktigt kritiskt. En chock.

Läs även: Bilister gapade och skrek på räddningspersonal

Vad gick genom huvudet när du såg hela det här händelseförloppet?

– Döden, panik, chock. Jag vart ju omskakad och hoppade in i bilen och anropade SOS Alarm: Jag har blivit påkörd, skicka allt ni har för det är kaos på platsen.

Bilister kör allt farligare

Bengt Bergström menar att det är allt för många i Stockholmstrafiken som kör alltför dåligt. Och efter händelsen tidigare i veckan tänker han framförallt på de som skadades, men också på sin egen arbetssituation.

– Det var ju en riktig tankeställare, och lite jobbigt att jobba dagen efteråt. Man tittar väl lite extra, och är lite extra försiktig, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.